Cereka peminat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
FASDFD
Baris 1:
FANFICTION IS A TOTAL WASTE OS SPACE TIME AND SHIT. DONT BOTHER TO LOOK AT TIS ARTICLE OR READ THE SHIT
'''Fiksyen peminat''' (bahasa Inggeris: ''fan fiction'' atau ''fanfiction''; singkatan '''fanfic''', '''FF''' atau '''fic''') ialah istilah pengertian umum bagi hasil [[fiksyen]] mengenai watak-watak atau latar-latar yang dikarang oleh para peminat sesuatu karya asal, dan bukannya pengkarya asalnya. Fiksyen peminat lazimnya menghuraikan hasil kerja yang tidak menerima izin pengkarya asalnya, dan biasanya (tetapi bukan selalunya) tidak diterbit secara profesional. Fiksyen peminat diertikan berlawanan dengan fiksyen asli yang wujud di dalam alam diskret tersendiri, serta berlawan dengan hasil [[daftar karya]] dalam lingkungan alam tersebut. Kebanyakan pengarang fiksyen peminat menganggap bahawa pembacanya berpengetahuan mengenai alam dalam dafter karya yang dijadikan asas kepada hasil kerja mereka. Sebelum sekitar tahun [[1965]], istilah '''fiksyen peminat''' digunakan dalam [[fandom sains fiksyen]] untuk menandakan asli kerja-kerja [[sains fiksyen]] [[amatur]] yang diterbit dalam [[fanzine sains fiksyen]], berbanding dengan fiksyen yang diterbit secara profesional, namun penggunaan istilah bagi erti sebegini kini tidak digunakan lagi; definasi-definasi terkini istilah ini mengecualikan fiksyen asli dari genre berkenaan dan tidak semestinya mengecualikan sumbangan profesional.
 
Bahan-bahan yang mana pengarangnya cuma secara sedar-sedar meniru gaya, suara, dan/atau subjek karya orang lain, biasanya dipanggil [[pastis]] dan secara amnya dianggap sebagai [[genre]] yang berasingan daripada fiksyen peminat, meskipun ada karya yang sebenarnya merupakan kedua-dua karya pastis dan fiksyen peminat. Filem-filem tidak sah yang merupakan [[kerja terbitan]] secara amnya dipanggil [[filem peminat]] (''fan film''), manakala [[buku komik|komik]] buatan peminat pula biasanya disebut "komik peminat" (''fan comics'') atau (di [[Jepun]]) ''[[doujinshi]]''; amnya, setiap satunya dianggap sebagai kategori yang berbeza daripada "fiksyen peminat" yang sering dianggap sebagai berbentuk [[sastera]].
 
==Bacaan lanjut==
* Hellekson, Karen, and Kristina Busse. ''Fan fiction and fan communities in the age of the Internet: new essays''. Jefferson, North Carolina: McFarland & Co., 2006. ISBN 0786426403.
* Pugh, Sheenagh. ''The Democratic Genre: Fan Fiction in a Literary Context''. Bridgend, Wales: Seren, 2005. ISBN 1854113992.
 
==Pautan luar==
* [http://www.fanhistory.com/ Fan Fiction History Wiki]
* [http://www.subreality.com/glossary/terms.htm The Fan Fiction Glossary]
* [http://www.chillingeffects.org/fanfic/faq.cgi Fan Fiction FAQ] at Chilling Effects Clearinghouse
* [http://www.comic-book-and-strip-service.com/fan-fiction.html Rights to Fan fiction Writing]: essay on fan fiction
* [http://swiftywriting.blogspot.com/2005/11/in-defense-of-fanfiction-guestblogger.html In Defense of Fanfiction]: A rebuttal to fantasy writer Robin Hobb's anti-fanfiction piece
 
[[Category:Fiksyen peminat| ]]
[[Category:Budaya pop]]
 
[[cs:Fanfiction]]
[[da:Fanfiktion]]
[[de:Fan-Fiction]]
[[en:Fan fiction]]
[[es:Fanfiction]]
[[fr:Fanfiction]]
[[ko:팬 픽션]]
[[it:Fanfiction]]
[[he:ספרות חובבים]]
[[lt:Fanfiction]]
[[nl:Fanfictie]]
[[no:Fanfiction]]
[[pl:Fan fiction]]
[[pt:Fanfic]]
[[ru:Фанфик]]
[[simple:Fan fiction]]
[[fi:Fan fiction]]
[[sv:Fanfiction]]
[[th:แฟนฟิกชัน]]
[[zh:同人小說]]