Parlimen: Perbezaan antara semakan

4,388 bait ditambah ,  1 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Manual revert
Baris 1:
{{unreferenced|date=November 2018}}
{{translate|Parliament}}
[[Fail:Forms of government 2021.svg|thumb|300px|Negara-negara dengan parlimen diwarna merah]]{{rencana pilihan}}
'''Parlimen''' ([[Tulisan Jawi]]: ڤرليمين; {{lang-en|Parliament}}) merupakan majlis pembuat ([[Undang-Undang|undang-undang]] Malaysia([[legislatif]]). Terdapat 12 jenis Parlimen iaitu unikameral (satu dewan) atau yang bikameral ([[Parlimen Malaysiadwidewan]]). Parlimen bikameral terdiri daripada satu dewan bawah (dimana ahlinya dipilih dalam [[Autokrasi|Electionpilihan raya]]) dan dewan tinggi (biasanya ahli dilantik). Walapun sistem lain, seperti trikameral, wujud, mereka amat jarang.
 
Parlimen juga boleh merujuk kepada tempat atau bangunan dimana penggubal [[undang-undang]] bersidang dan ia merupakan satu terma yang biasanya digunakan dalam negara-negara lain[[Komanwel]]. Nama parlimen berasal dari perkataan [[Malaysian National Malaybahasa Supermacy Lagacy OrganisationPerancis|Perancis]] ''parlement'' , dimana ''parler'' bermaksud bercakap : maka ''parlement'' merupakan "tempat untuk bercakap atau berbincang"; suatu perhimpunan atau perjumpaan dimana ahlinya berbincang tentang isu-isu semasa. Parlimen yang paling terkenal adalah [[Parlimen MalaysiaUnited Kingdom|Parlimen]] [[United Kingdom]], yang kadang-kala digelar "Ibu parlimen-parlimen" kerana ramai negara Komanwel mengasaskan kerajaan mereka pada [[sistem malaysiaWestminster]], yang berdasarkan parlimen.
[[Fail:Unibicameral Map.png|thumb|400px|right]]
 
== Ciri-ciri ==
 
Perjumpaan Parlimen biasanya diketuai oleh seorang "Speaker" atau Yang di-Pertuan. Di sesetengah negara, antaranya [[United Kingdom]], prinsip [[ketuanan Parlimen]] ("Parliamentary supremacy") dipraktikkan. Di negara-negara ini, mahkamah tidak boleh menyatakan bahawa sesuatu [[undang-undang]] yang dibuat oleh parlimen adalah "''[[ultra vires]]''" — iaitu melebihi had kuasa parlimen. Kebanyakan negara dengan parlimen juga ada [[kekebalan parlimen]] untuk anggota-anggota mereka. Ini memastikan seseorang ahli parlimen tidak boleh didakwa untuk sesuatu pernyataan yang dibuat dalam dewan parlimen.
 
Biasanya, perundangan dicadang di dewan bawah parlimen, yang mempunyai lebih ramai ahli — di negara-negara tertentu, dewan bawah mungkin mempunyai beratus-ratus anggota. Walaupun perundangan biasanya perlu diluluskan oleh kedua-dua dewan parlimen, dalam sistem Westminster dewan tinggi biasanya tidak boleh menolak perundangan yang berkait dengan hal-hal kewangan. Selepas sesuatu undang telah dilulus oleh parlimen, ia perlu ditandatangani oleh Raja atau ketua negara.
 
Biasanya dalam negara dengan parlimen, ketua negara dan ketua kerajaan bukan orang yang sama. Dalam sistem Westminster yang mempraktikkan [[Raja berperlembagaan]] ("constitutional monarchy"), ketua negara hanya bermain peranan simbolik, dengan kuasa sebenar dalam tangan ketua kerajaan. Walaupun [[perlembagaan]] negara-negara tertentu seperti [[Malaysia]] menyatakan ketua negara bertindak hanya dengan nasihat ketua kerajaan, sebenarnya "nasihat" ini hampir selalu diikuti.
 
Ketua kerajaan di negara dengan parlimen biasanya dipanggil [[Perdana Menteri]] (PM). Seorang Perdana Menteri mesti mempunyai "keyakinan" majoriti ahli-ahli dewan bawah parlimen untuk memimpin kerajaan. Jika sesuatu undi tiada keyakinan (''no-confidence vote'') diluluskan oleh dewan bawah, Perdana Menteri mesti letak jawatan. Biasanya, Perdana Menteri dilantik oleh ketua kerajaan, tetapi calon yang dipilih hampir selalu pemimpin [[parti politik]] yang menang pilihan raya terakhir. Di sesetengah negara, Perdana Menteri boleh dilantik daripada ahli dewan tinggi, tetapi ini amat jarang dilakukan.
 
== Parlimen di Komanwel ==
[[Fail:Houses.of.parliament.overall.arp.jpg|thumb|Dewan [[Parlimen United Kingdom]] di Westminster, [[London]].]]
 
Hampir semua parlimen di negara-negara Komanwel diasaskan [[Parlimen United Kingdom|Parlimen]] [[United Kingdom]], yang telah menjajah atau mentadbir negara-negara Komanwel pada zaman kolonialisme. Bagaimanapun, setiap parlimen telah diubahsuai untuk ciri-ciri tempatan.
 
Contohnya, walaupun Parlimen United Kingdom bikameral dengan [[House of Lords]] (dewan tinggi) dan [[House of Commons]] (dewan bawah), [[Parlimen Singapura|Parlimen]] [[Singapura]] adalah unikameral. Selain itu, cara ahli parlimen dipilih telah diubah; contohnya, Singapura mempunyai "group representative constituencies" ataupun kawasan perwakilan kumpulan, di mana beberapa kawasan digabungkan dalam pilihanraya, walaupun dalam parlimen mereka diwakili oleh beberapa ahli parlimen.
 
Satu contoh lagi adalah [[Parlimen Australia|Parlimen]] [[Australia]], yang bikameral. Di situ, ahli Senate (dewan tinggi) dipilih dalam pilihanraya, dan bukan dilantik, manakala anggota House of Lords di United Kingdom dilantik oleh Raja dengan "nasihat" Perdana Menteri. Proses pilihanraya di Australia juga berlainan daripada proses di England. Di England, pemenang suatu pilihan raya adalah calon dengan jumlah undi terbanyak (ini digelar sistem "first-past-the-post") manakala di Australia, pemenang ditentu melalui sistem "single transferable vote" (STV) ataupun undi boleh alih sekali.
 
== Parlimen di luar Komanwel ==
Walaupun United Kingdom dan tanah jajahannya merupakan pengguna parlimen yang paling terkenal, beberapa negara bukan Komanwel juga mengguna parlimen, sistem Westminster, atau kedua-duanya. Contohnya, [[Jepun]] mempunyai sebuah parlimen yang dipanggil "[[Diet Jepun|Diet]]". Proses perundangan di Jepun juga diasaskan pada sistem Westminster.
 
Antara negara-negara lain yang mengguna parlimen adalah [[Israel]] dan [[Sepanyol]].
 
== Lihat juga ==
* [[Pemerintahan]]
* [[Bangunan Parlimen|Bangunan Parlimen Malaysia]]
* [[Pilihan raya]]
* [[Kawasan Parlimen Malaysia]]
 
==Rujukan==