Parlimen: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 15:
 
== Parlimen di Komanwel ==
[[Fail:Houses.of.parliament.overall.arp.jpg|thumb|Dewan [[Parlimen United Kingdom]] di Westminster, [[London]].]]
 
Hampir semua parlimen di negara-negara Komanwel diasaskan [[Parlimen United Kingdom|Parlimen]] [[United Kingdom]], yang telah menjajah atau mentadbir negara-negara Komanwel pada zaman kolonialisme. Bagaimanapun, setiap parlimen telah diubahsuai untuk ciri-ciri tempatan.
 
Contohnya, walaupun Parlimen United Kingdom bikameral dengan [[House of Lords]] (dewan tinggi) dan [[House of Commons]] (dewan bawah), [[Parlimen Singapura|Parlimen]] [[Singapura]] adalah unikameral. Selain itu, cara ahli parlimen dipilih telah diubah; contohnya, Singapura mempunyai "group representative constituencies" ataupun kawasan perwakilan kumpulan, di mana beberapa kawasan digabungkan dalam pilihanraya, walaupun dalam parlimen mereka diwakili oleh beberapa ahli parlimen.
 
Satu contoh lagi adalah [[Parlimen Australia|Parlimen]] [[Australia]], yang bikameral. Di situ, ahli Senate (dewan tinggi) dipilih dalam pilihanraya, dan bukan dilantik, manakala anggota House of Lords di United Kingdom dilantik oleh Raja dengan "nasihat" Perdana Menteri. Proses pilihanraya di Australia juga berlainan daripada proses di England. Di England, pemenang suatu pilihan raya adalah calon dengan jumlah undi terbanyak (ini digelar sistem "first-past-the-post") manakala di Australia, pemenang ditentu melalui sistem "single transferable vote" (STV) ataupun undi boleh alih sekali.
 
== Parlimen di luar Komanwel ==