Sultan Muhammad Alam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
QueerEcofeminist (bincang | sumb.)
k Reverted 1 edit by 113.210.65.232 (talk) to last revision by 118.100.191.103. (TW)
Teg: Buat asal
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 13:
Daripada anak baginda iaitu Pengiran Anak Nur Alam, baginda amat digeruni oleh pahlawan Iban, kerana kerana kewarakan dan kegagahan baginda yang membawa bersama panji 40 Kerajaan Brunei, pernah menewaskan lanun. Baginda bergelar Sultan Panji Alam, dan juga Paduka Raja, baginda bersemayam pada tahun 1895. Terdapat cerita masyarakat sekitar Sarawak bahawa baginda dimakamkan di Bukit Seruwei, Kampung Kuala Segan, Bintulu, Sarawak (namun ianya masih dalam kesamaran).
 
Keturunan baginda masih ada sehingga hari ini dan berdasarkan beberapa catatan daripada Pengiran Besar ibni Pengiran Anak Sabtu dimana beliau datang sendiri ke kampung tersebut (Kampung Segaliud, Sandakan, Sabah) sebagai wakil daripada saudara beliau iaitu Sultan Omar Ali Saifuddin III, yang pada masa itu (1960an) pemerintah Brunei, di mana keturunan baginda daripada anak baginda iaitu Pangeran Serruddin (Saifuddin) telah ditemui di satu kawasan perkampungan iaitu Kampung Segaliud, Sandakan, Sabah yang mana sehingga masa kini masih meneruskan hidup sebagai masyarakat kampung tersebut. Ini adalah hasil daripada bukti pencarian wakil Sultan Omar Ali Saifuddin III, iaitu saudara baginda Pengiran Besar ibni Pengiran Anak Sabtu yang mendapati salah seorang penduduk yang bernama Yang Mulia Tuan Haji Omar @ Kabig bin Pengiran Sulaiman yang mana dalam penceritaan usul cerita berkenaan asal-usul keturunan beliau sendiri termasuklah penduduk kampung tersebut dan Pangiran Besar Ibni Pangiran Anak Sabtu telah membawa Tuan Haji Omar Bin Pengiran Sulaiman ke Brunei Darussalam dan mengemukakan usul salasilah keturunan daripada Pangiran Gomarang Kisor Emas secara lisan di hadapan Sultan Omar Ali Saifuddin III di Istana Darul Hana pada tahun sekitar 1961.
 
Berikut adalah salasilah keturunan baginda yang beranakkan:
Baris 22:
* '''Pengiran Muda'''
* '''Pengiran Telok'''
* '''Pengiran Tarib (ToridTarid)'''
* '''Pengiran Sulaiman'''
* '''Pengiran Haji Omar @ Kabig'''{{Kotak Jawatan|penyandang kemudian=[[Sultan Omar Ali Saifuddin II|Omar Ali Saifuddien II]]|penyandang terdahulu=[[Sultan Muhammad Kanzul Alam|Muhammad Kanzul Alam]]|Jawatan=[[Sultan Brunei]]<br>[[1822]] &ndash; [[1824]]}}