Pusat pembuangan undi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:PollingStation UK 2005.jpg|thumb|300px|Pusat pembuangan undi yang terletak di dalam sebuah perpustakaan subbandar di bahagian utara Cambridge semasa [[Pilihan raya umum United Kingdom, 2005]].]]
 
'''Pusat pembuangan undi''' merupakan sesuatu tempat yang telah diwartakan sebagai tempat bagi proses pengundian dilakukan, di mana [[pengundi]] yang berdaftar akan datang dan memasukkan [[kertas undi]] yang telah ditanda ke dalam [[peti undi]] yang disediakan.
 
Oleh sebab pilihan raya biasanya berlangsung selama satu atau dua hari secara berkala, seringnya tahunan atau pada tempoh yang lebih panjang, pusat pembuangan undi seringnya mempergunakan kemudahan yang digunakan untuk tujuan yang lain, misalnya [[sekolah]], [[Stadium|dewan sukan]], atau pejabat kerajaan tempatan, dengan setiapnya melayani bilangan orang yang agak sama. Pusat pembuangan undi dianggotai oleh pegawai pilihan raya atau gelaran yang lain. Kerja mereka adalah untuk mengawas tatacara pengundian dan membantu pengundi dalam proses pengundian. Pengawas pilihan raya merupakan pemerhati, baik pemerhati bebas mahupun pemerhati pemihak, yang hadir untuk memastikan keadilan proses.
 
Kemudahan dibuka pada waktu yang tertentu, bergantung kepada jenis pilihan raya, dengan kegiatan politik oleh atau bagi pihak mereka yang dicalonkan biasanya dilarang di dalam tempat dan kawasan yang berhampiran.
 
 
Inside the station will be an area (usually a [[voting booth]]) where the voter may select the candidate or party of their choice in secret, and if a ballot paper is used this will be placed into a [[ballot box]] in front of witnesses but who cannot see the actual selection made. [[Voting machine]]s may be employed instead.
 
Some polling stations are temporary structures. A portable cabin may be specially sited for an election and removed afterwards.
 
== Lihat juga ==