Pusat pembuangan undi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
Kemudahan dibuka pada waktu yang tertentu, bergantung kepada jenis pilihan raya, dengan kegiatan politik oleh atau bagi pihak calon pilihan raya biasanya dilarang di dalam pusat pembuangan undi dan kawasan yang berhampiran.
 
Di dalam pusat pembuangan undi terdapat satu kawasan di mana pengundi boleh memilih calon atau parti pilihan mereka secara sulit, dan jika kertas undi digunakan, kertas itu dimasukkan ke dalam peti undi di hadapan para saksi yang tidak boleh melihat pilihan yang dibuat. [[Mesin undi]] kekadang digunakan.
 
Sesetengah pusat pembuangan undi merupakan struktur sementara. Kabin boleh alih boleh diletakkan pada tempat mengundi dan dipindahkan selepasnya.
Inside the station will be an area (usually a [[voting booth]]) where the voter may select the candidate or party of their choice in secret, and if a ballot paper is used this will be placed into a [[ballot box]] in front of witnesses but who cannot see the actual selection made. [[Voting machine]]s may be employed instead.
 
Some polling stations are temporary structures. A portable cabin may be specially sited for an election and removed afterwards.
 
== Lihat juga ==