Kerajaan Patani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kemas kini
Baris 27:
* Dinasti Sri Wangsa, dikenali juga sebagai Dinasti Ulu. Raja Perempuan Pattani, Raja Ungu Binti Sultan Bahadur Shah telah berkahwin dengan Sultan Pahang, Sultan Abdul Ghafur mengukuhkan hubungan Patani dengan Pahang serta Empayar Johor amnya, dan beberapa kali serangan Siam berjaya dipatahkan dengan bantuan [[Johor]]. Setelah Raja Ungu mangkat, Raja Kuning iaitu puterinya hasil perkahwinan dengan Sultan Abdul Ghafur [[Pahang]] menaiki takhta Patani<ref>http://www.royalark.net/Malaysia/pahang2.htm</ref>.
* Dinasti Kelantan pertama yang diasaskan pada tahun [[1650]] oleh '''Raja Sakti'''<ref>http://www.royalark.net/Malaysia/kelant2.htm</ref> yang memindahkan pusat pemerintahannya dari Kota Mahligai ke Patani.
* Dinasti Kelantan kedua yang diasaskan pada tahun [[1838]] oleh Raja Kampung Laut Long Muhammad bin Raja Muda [[Kelantan]] Long Ismail, dikenali juga sebagai '''Tuan Besar'''/Paduka Seri [[Sultan Phaya Long Muhammad]] (Al-Marhum Tanjung)<ref>http://www.royalark.net/Malaysia/kelant4.htm</ref> .
 
== Kegemilangan Patani ==