Majlis Amanah Rakyat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:MARA logo.jpg|right]]
'''Majlis Amanah Rakyat''' ([[Inggeris]]: Indigenous People's Trust Council; seringkali disingkatkan kepada MARA) merupakan sebuah agensi di bawah [[Kementerian Pembangunan Usahawan Malaysia]]. Malaysia,MARA ditubuhkandibentuk pada [[1 Mac]] [[1966]] di bawah [[Akta Parlimen]] sebagai sebuah [[badan berkanun]] dan [[autonomi]].
== Pengenalan ==
'''Majlis Amanah Rakyat''' (MARA) merupakan sebuah agensi di bawah [[Kementerian Pembangunan Usahawan]] Malaysia, ditubuhkan pada 1 Mac [[1966]] di bawah [[Akta Parlimen]] sebagai sebuah [[badan berkanun]] dan [[autonomi]].
 
==Kronologi==
MARA ditubuhkan bagi memajukan, menggalakkan, memudahkan serta menjalankan pembangunan pendidikan, ekonomi dan kemasyarakatan dalam persekutuan dan khususnya dalam kawasan-kawasan luar bandar.
* [[1953]] - [[Rural Industrial Development Authority|Rural Industrial Development Authority (RIDA)]] ditubuhkan oleh [[penjajah British]] setelah mendapat kritikan pemimpin [[Melayu]] seperti Sultan Idris dari [[Perak]]. RIDA bermaksud Lembaga Kemajuan Kampung Dan Perusahaan.
 
* [[1965]] - [[Kongres Ekonomi Bumiputera]] yang pertama telah diadakan di [[Kuala Lumpur]] mendesak agar ekonomi Melayu diperkukuhkan. RIDA didapati tidak berkemampuan dan tidak berkesan.
== Sejarah MARA ==
* [[1965]] - [[RIDA]] disusun semula dan ditukar nama kepada MARA.
* 1953 [[Rural Industrial Development Authority|Rural Industrial Development Authority (RIDA)]] ditubuhkan oleh [[penjajah British]] setelah mendapat kritikan pemimpin [[Melayu]] seperti Sultan Idris dari [[Perak]]. RIDA bermaksud Lembaga Kemajuan Kampung Dan Perusahaan.
* 1965 [[Kongres Ekonomi Bumiputera]] yang pertama telah diadakan di [[Kuala Lumpur]] mendesak agar ekonomi Melayu diperkukuhkan. RIDA didapati tidak berkemampuan dan tidak berkesan.
* 1965 RIDA disusun semula dan ditukar nama kepada MARA.
 
== Pengerusi MARA ==
Baris 36 ⟶ 33:
* [[Maktab Rendah Sains MARA]]
 
==Pautan luar==
*[http://www.mara.gov.my/ Laman rasmi]
*[http://www.unikl.edu.my/ Laman rasmi Universiti Kuala Lumpur]
 
[[Kategori:Malaysia]]
[[Kategori:Badan Berkanun Malaysia]]
[[Kategori:Kementerian Pembangunan Usahawan]]