Kepenggunaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Postmodenisme}}
'''Kepenggunaan''' atau '''konsumerisme''' ([[bahasa Inggeris]]: ''consumerism'') ialah keadaanpenyamaan yangkebahagiaan manaperibadi seseorangdengan mencapaipembelian kepuasanbarang selepaskebendaan membeliserta barangan[[Penggunaan material(ekonomi)|penggunaannya]]. atauIstilah perkhidmatanitu danseringnya dikaitkan dengan kritikan tentang penggunaan, dengan perkembangan ini dimulakan oleh [[Karl Marx]] dan [[Thorstein Veblen]].
 
[[Kelas menengah]] yang baru muncul pada peralihan [[abad ke-20]], tajuk penyelidikan Veblen, tercapai menjelang akhir abad ke-20 menerusi proses [[globalisasi]]. <ref>[[Thorstein Veblen|Veblen, Thorstein]] (1899): '''''[[The Theory of the Leisure Class]]''': an economic study of institutions'', Dover Publications, Mineola, N.Y., 1994, ISBN 0-486-28062-4. (boleh juga didapati di [http://www.gutenberg.net/browse/BIBREC/BR833.HTM eteks Projek Gutenberg])</ref>
Dalam ilmu [[ekonomi]], kepenggunaan merujuk kepada dasar ekonomi yang menekankan penggunaan (''consumption''), atau dalam lain kata, kebebasan memilih yang dimiliki oleh pengguna mempengaruhi sepenuhnya struktur masyarakat.
 
Dalam bidang [[ekonomi]], kepenggunaan merujuk kepada dasar ekonomi yang menekankan penggunaan. Dari segi mujarad, ia merupakan kepercayaan bahawa pilihan bebas pengguna harus menentukan struktur ekonomi sesebuah masyarakat (berbeza dengan [[Produserisme]] (kepenggeluaran), khususnya dari segi istilah British).