Kepenggunaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 11:
[[Penggunaan lagak]], istilah dan konsep yang lebih lama, berasal pada peralihan abad ke-20 dalam karya ahli [[sosiologi]] dan ahli ekonomi, [[Thorstein Veblen]]. Istilah itu memerihalkan jenis kelakuan ekonomi yang tidak rasional dan membingungkan. Cadangan Veblen yang pedas bahawa penggunaan yang sia-sia merupakan sejenis bentuk pameran kekayaan telah dijadikan pemerhatian lucu yang samar-samar seperti yang berikut:
 
::''"Adalah lebih benar tentang pakaian berbanding dengan kebanyakan barang penggunaan yang lain bahawa manusia sudi mengalami kekurangan keperluan hidup yang lain supaya mampu membeli apa yang dianggap mereka sebagai jumlah penggunaan sia-sia yang memuaskan; oleh itu, tidaklah jarang kejadiannya, bahawa dalam iklim yang bruk, orang akan memakai pakaian yang jarang supaya kelihatan berpakaian anggun."'' ([[Teori Kelas Mewah]], 1899).
::''"It is true of dress in even a higher degree than of most other items of consumption, that people will undergo a very considerable degree of privation in the comforts or the necessaries of life in order to afford what is considered a decent amount of wasteful consumption; so that it is by no means an uncommon occurrence, in an inclement climate, for people to go ill clad in order to appear well dressed."'' ([[The Theory of the Leisure Class]], 1899).
 
Istilah "[[penggunaan lagak]]" tersebar untuk memerihalkan kepenggunaan di Amerika Syarikat pada dekad [[1960-an]], tetapi tidak lama kemudian dikaitkan dengan perdebatan tentang [[Pengaruh media|teori media]], [[penyesakan budaya]], dan ekorannya, [[produktivisme]].