Sungai Perak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 202.133.103.162 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh ArrazzazBot
Baris 1:
'''Sungai Perak''' sepanjang 400 km mengalir dari [[Hulu Perak]] hingga ke [[Beting Beras Basah]] di [[Bagan Datoh]] ke [[Selat Melaka]]. Sungai Perak merupakan sungai ke-2 terpanjang di [[Semenanjung Malaysia]] selepas [[Sungai Pahang]].
 
Sungai mempunyai banyak sungai cawangan . Antaranya ialah [[Sungai Bidor]] dan [[Sungai Kinta]]. Sungai Kinta dan Sungai Bidor menjadi tempat perlombongan [[bijih timah]] sekitar tahun 1850-1980. Selepas itu pengeluaran bijih timah menurun secara mendadak kerana negara-negara lain turut mengeluarkan bijih timah dan menyebabkan harga bijih timah merudum di pasaran dunia. Antara negara di dunia yang menyaingi [[Malaysia]] ialah [[Bolivia]], [[Thailand]] dan [[Indonesia]].
== =) ==
mengeluarkan bijih timah dan menyebabkan harga bijih timah merudum di pasaran dunia. Antara negara di dunia yang menyaingi [[Malaysia]] ialah [[Bolivia]], [[Thailand]] dan [[Indonesia]].
 
Sungai Perak=) =) =) adalah antara sungai yang terpanjang di antara negeri-negeri yang sekelilinginya. Ia memainkan peranan yang penting dalam sedi sejarah negeri Perak. Adalah dipercayai bahawa nama Perak didapati daripada kilat-berkilauan yang terdapat di sungai ini. Sepanjang lembah sungai ini, ia telah membiayai berjuta-juta penduduk tanah Melayu sejak beratus-ratus tahun yang lalu.
 
Sultan Perak yang pertama pernah juga mendatang ke mari dari Indonesia melalui Beting Beras Basah, sebuah pekan di hilir Sungai Perak ini.