Takwim Hijrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ڤيوان ٦ (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Dibalikkan
Membatalkan semakan 5568761 oleh ڤيوان ٦ (Perbincangan) kerana menambah tulisan jawi yang lewah
Teg: Buat asal
Baris 8:
Di negara indonesia (pulau jawa) kalender hijriyah disebut [[kalender jawa]] yg mengadopsi kalender hijriyah pada masa raja kerajaan mataram yaitu sultan agung
 
== Takrifan تعريفن ==
Masa Hijriah dihitung menurut perhitungan qamari dan bukannya suria seperti [[Kalendar Julian|Julian]] atau [[Kalendar Gregori|Gregorian]]. Oleh itu, ia tidak bermula pada 1 Januari 1 M, tetapi pada hari pertama bulan [[Muharam|Muharram]] yang berlaku pada 622 M. Setaraf Juliannya ialah 19 April tetapi kadang-kadang tersilap diletakkan pada 16 Julai. Kesilapan itu berasal dari jadual kalendar Islam yang dibuat oleh [[Astronomi Islam pada Zaman Pertengahan|ahli astronomi Islam]] yang terkemudian. Ini menganjakkan masa ke belakang mengikut kalendar lunar, yang menyebabkan ia terlepas tiga [[Bulan-bulan haram|bulan haram]] (kira-kira 88 hari) ditambah pada kalendar kemudian [[Kalendar lunisolar|lunisolar]] antara waktu Hijrah dan 10 H, ketika Muhammad menerima wahyu melarang penggunaan lunisolar.
 
== Sejarah سجاره ==
Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijrah / Hijriah ialah hasil daripada ilham [[Khalifah Ar-Rasyidin|Khulafa Ar-Rasyidin]] yang kedua iaitu Sayidina [[Umar Al-Khattab]] r.a. Ini turutan daripada Kesatuan [[Arab]] yang ditubuhkan di bawah naungan Islam pada zamannya.
 
Baris 22:
Antara kejayaan besar Islam waktu itu ialah kerajaan Kisra dapat ditumbangkan, [[Baitulmuqaddis]] dibebaskan daripada [[Empayar Rom]] dan [[Masjid Al-Aqsa]] dibangunkan. Setelah Umar membandingkan kalendar tersebut dengan kalendar-kalendar Parsi dan Romawi, didapati bahawa kalendar ini ternyata lebih baik. Maka dengan itu Umar mengisytiharkan Kalendar Tahun Hijrah sebagai Kalendar / Takwim Islam yang rasmi.
 
== Penggunaan ڤڠݢوناٴن ==
Dalam takwim Hijrah, terdapat 12 [[bulan (takwim)|bulan]]. Setiap bulan mengandungi 29 atau 30 hari, tetapi lazimnya tidak dalam turutan yang tetap. Secara tradisinya, hari pertama setiap bulan akan bermula setelah anak bulan ([[hilāl]]) kelihatan ketika matahari terbenam. Jika hilāl tidak kelihatan selepas 29 hari pada bulan tersebut, sama ada dilindungi awan atau langit di ufuk barat terlalu terang apabila bulan terbenam, maka, hari tersebut dikira sebagai hari yang ke-30. Pencerapan atau rukyah tersebut haruslah dilakukan oleh orang yang dipercayai dan mengakuinya di hadapan pemimpin.
 
Baris 39:
[[Microsoft]] telah menggunakan "[[algoritma Kuwaiti]]" untuk menukar kalendar Gregorian kepada kalendar Islam secara sulit. Untuk merealisasikan hasratnya itu, [[Microsoft]] telah mendakwa menggunakan analisis statistik data bersejarah dari Kuwait tetapi sebenarnya Microsoft telah menggunakan taburan [[kalendar Islam tabular]].
 
== Pengharaman mengubah bilangan bulan ڤڠحرامن مڠوبه بيلڠن بولن ==
Pada tahun kesembilan Hijrah, Allah berfirman akan pengharaman mengubah pengharaman bulan seperti tertera dalam [[al-Quran]] dalam [[Surah At-Taubah|Surah At-Taubah:36-37]]
 
Baris 58:
Terdapat tiga bulan suci (atau bulan haram) berturut-turut yang dinyatakan oleh baginda iaitu [[Zulkaedah]], [[Zulhijjah]] dan [[Muharram]] lantas mengelakkan pertambahan sebarang bulan sebelum [[Muharam]]. Bulan suci yang tunggal lain ialah [[Rejab]]. Bulan-bulan ini dianggap suci dalam kalendar Islam baru dan juga kalendar ketika zaman [[jahiliah]] Makkah yang dari itu ia diterbitkan dengan membuang bulan-bulan yang tidak perlu atau ditambah-tambah pada penghujung 10H. Turutan bulan yang ditambah-tambah, sebelum dibuang, tidaklah diketahui.
 
== Nama bulan Islam نام بولن إسلام ==
Berikut ialah nama bulan Islam dan asal-usulnya (yang kebanyakannya muncul sebelum Islam lagi). Kebanyakan nama tersebut timbul sempena cuaca ketika suatu peristiwa besar berlaku ataupun sempena peristiwa besar tersebut. Walau bagaimanapun, oleh kerana semuanya ialah nama bulan dan bulan berubah 11 hari lebih awal setiap tahun, maka, musim atau peristiwa asal tidak begitu mempengaruhi nama sesetengahnya kini.
 
Baris 86:
#* Ini adalah bulan suci terakhir dalam setahun dan dilarang melakukan sebarang pertempuran kerana pada bulan ini, haji dilaksanakan. Perkataan tersebut juga mengambil perkataan "haji" sebagai rujukan nama bagi bulan haji ini.
 
== Rujukan روجوعکن ==
<references />
 
== Lihat juga ليهت جوݢ ==
* [[Hijrah]]
* [http://www.kalendarhijrah.com Widget Kalendar Hijriah di Laman Web Anda]