Pemikiran magis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Wikimonbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
CyberTrooopers (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{tiada rujukan|Bahagian bertajuk ''Jawatan''}}{{wikikan}}
{{wikikan}}
'''Pemikiran magis''' ialah satu bentuk pemikiran yang sentiasa mengkaitkan peristiwa yang berlaku dengan [[kuasa ghaib]]. Pemikiran adalah berdasarkan andaian segala sesuatu itu adalah hasil daripada pengaruh alam ghaib.
 
Sebagai contoh, apabila seseorang induvidu-induvidu befikiran [[magis]] sedang mengayuh perahu-sampan
dia berpendapat bahawa perbuatan mengayuh adalah satu bentuk ritual yang berfungsi memanggil kuasa-kuasa ghaib untuk menolak perahu-sampan sedang dikayuh induvidu-tersebut. Maka inilah apa yang dimaksudkan sebagai pemikiran magis.
 
Pemikiran [[Sihir|magis]] adalah suatu bentuk pemikiran yang wujud akibat daripada kegagalan seseorang untuk membentuk rangkaian sebab-musabab dari segi fizikal. Mereka sentiasa mecampur-adukkan rangkaian sebab-akibat dengan rangkaian dahulu-selepas (urutan masa). Contohnya: "Komputer Saya rosak sebaik sahaja adikku balik ke rumah.
Setiap kali adikku itu balik, komputer saya pasti rosak.
Maka sudah tentulah kehadiran adik saya itu
Baris 19:
 
Satu lagi faktor yang membentuk pemikiran magis ialah penglibatan dalam kegiatan [[judi|perjudian]]. Oleh kerana perjudian merupakan suatu permainan yang menentukan menang atau kalah secara rambang, maka segala rasional adalah hilang dayanya untuk menyelesaikan masalah menang-kalah dalam perjudian. Maka si penjudi adalah terdorong untuk menyelesaikan masalah dalam perjudian melalui pemikiran magis. Contohnya, Si Ah Kau sentiasa kalah dalam perjudian, maka untuk mengubah nasib ini, maka Ah Kau tercari-cari kuasa luar biasa yang dapat mengubah keadaan ini, kerana, kemenangan dalam [[judi]] memamg tidak dapat dicapai melalui usaha ataupun ikthtiar, selain bergantung kepada [[nasib]] semata-mata.
 
== Rujukan ==
 
==Lihat Juga==