Pemikiran magis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CyberTrooopers (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
BoByrIona (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
Pemikiran [[Sihir|magis]] adalah suatu bentuk pemikiran yang wujud akibat daripada kegagalan seseorang untuk membentuk rangkaian sebab-musabab dari segi fizikal. Mereka sentiasa mecampur-adukkan rangkaian sebab-akibat dengan rangkaian dahulu-selepas (urutan masa). Contohnya: "Komputer Saya rosak sebaik sahaja adikku balik ke rumah.
Setiap kali adikku itu balik, komputer saya pasti rosak.
Maka sudah tentulah kehadiran adik saya itu menyebabkan komputer saya rosak, kerana dia membawa nasib buruk".
menyebabkan komputer saya rosak,
kerana dia membawa nasib buruk".
 
[[Pemikiran]] magis merupakan sesuatu yang tidak dapat membantu penyelasaian masalah. Sebalik ia akan merunsingkan setiap induvidu-induvidu terobsesi ataupun obses untuk memiliki daya pemikiran terus ketagihan dengan konsep pemikiran magis kerana sangatlah tidak baik untuk kesihatan mental bangsa-bangsa spesies manusia pada abad moden sebagaimana sedang di-lalui bangsa-bangsa spesies [[manusia]] pada masa sekarang kerana pada masa sekarang teramat cukup lengkap dengan segala-gala jenis dan bentuk kemudahan teknologi canggih boleh menjelaskan segala bentuk permasalahan kesihatan bangsa-bangsa spesies manusia dan juga kesemua jenis-jenis bentuk spesies-spesies kehidupan turut diketahui pernah direkodkan.
 
== Sebab-sebab terbentuknya pemikiran magis ==
Kegagalan untuk membentuk rangkaian [[sebab]]-akibat yang munasabah adalah faktor utama yang menyebabkan seseorang berpemikiran magis.
 
Selain itu satu lagi faktor yang mendorong terbentuknya [[pemikiran]] ialah sakit [[jiwa]]. Bagi mereka yang menderita [[penyakit]] [[Schizophrenia]], mereka juga akan menunjukan gejala dalam bentuk pemikiran magis.