Hippie: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 22:
Apabila musim panas 1967 berakhir, golongan belia yang balik ke seluruh dunia menyebarkan ideologi-ideologi kebebasan, seks bebas, anti-perang, spiritual, dan mempopularkan budaya hippie seperti fesyen bohemian, rambut panjang, pengambilan [[dadah]], dan pesta-pesta yang menyerupai musim panas cinta di [[San Francisco]].
 
Pada tahun 1967, media dan wartawan yang membuat liputan di sana juga terserempak dengan penduduk ''Victorian America'', yang kelihatannya jauh lebih konservatif dan lebih tua dari penduduk suburbia 1950-an. Hippies dan backpackers tinggal di dalam rumah flat di bandar San Francisco, manakala penduduk Victorians tinggal di dalam rumah stail Victorian yang jauh lebih tua dan lebih mewah. Semasa festival hippie tersebut berlangsung, ramai juga terserempak dengan penduduk Victorian tersebut, yang memakai pakaian, topi, dan hiasan abad ke-19. Orang Victorian selalunya bertutur dalam Bahasa “Old English” a’la Shakespeare yang tidak difahami oleh penduduk setempat biarpun mereka mereka bisa memahami dan bertutur dalam Bahasa Inggeris. Orang Victorian juga selalunya mengancam keselamatan penduduk luar bandar yang datang ke bandar mereka, kerana perbezaan dialek, perbedaan kelas dan perbedaan kaum, dan hippies tidak terkecuali daripada menjadi mangsa mereka. Suasana di San Francisco lewat 1960-an agak meggerunkan sekali kerana jika terjadi pergaduhan serius, polis tidak akan dapat menolong.
== Revolusi ==
 
Keganasan dan tragedi [[Perang Vietnam]] menyebabkan golongan muda bangkit bersama untuk menentang keputusan kerajaan untuk meneruskan penghantaran askar Amerika ke [[Vietnam]]. Protes besar-besaran dan demonstrasi anti-perang berleluasa bukan sahaja di [[San Francisco]] malah di kebanyakan bandar besar. Demonstrasi aman ini bertukar menjadi [[rusuhan]] ganas apabila polis dan pihak sekuriti negara bertempur dengan remaja dan belia yang memprotes, yang bukan sahaja berterusan selama berbulan-bulan malah bertahun-tahun. Protes, demonstrasi dan pengambil-alihan Universiti oleh pelajar berleluasa lewat 1960-an dan awal 70-an, seperti [[mogok]] pelajar Columbia University, dan mogok pelajar [[1970]].