Hippie: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 32:
 
Tahun 1968 merupakan tahun yang diselubungi Pemberontakan. Revolusi politikal, sosial dan budaya-lawan (counterculture) mula memberi kesan kepada masyarakat dunia. Antara tokoh yang mengetuai gerakan anti-perang adalah aktivis radikal Abbie Hoffman dan Jerry Rubin. Mereka mengetuai pasukan Yippies (Youth International Party) yang sering terlibat dengan konfrontasi dengan polis. Selain itu, Weatherman atau the Weather Underground, sebuah parti radikal berhaluan kiri, menimbulkan kekecohan dan rusuhan anti-perang pada tahun [[1969]] dan mengebom beberapa bangunan kerajaan awal 1970-an (namun tiada nyawa yang terlibat).
 
Di Kawasan kejiranan Greenwich Village, New York, Paderi India menubuhkan “Ashram” untuk pelarian dan backpackers yang singgah di New York pada 1967. Ashram ini mempunyai asal usul dari “Parish” jalanan dari tahun 1930-an. Pada masa itu, komuniti Parish adalah sebuah kawasan perumahan jalanan yang sangat terpencil; sebuah komuniti kecil yang terletak di luar bandar lama “South Town”. Namun selepas perang dunia ke-2, New York menjadi bandar terbesar di Amerika dan komuniti Parish itu bertukar menjadi Ashram dikelilingi kawasan bandar. Paderi dan penganut agama Hindu yang berpakaian warna warni dan “eccentric” melakukan pelbagai upacara keagamaan, penyembahan dewa dewi Hindu, tarian kuno Hindu dan Eropah medieval, menjadi tarikan kepada pelancong yang singgah ke Greenwich Village. New York pada lewat 1960-an adalah tempat yang sangat liberal dan terbuka sekali.
 
Terdapat sebuah cerita lama di Ashram Greenwich Village. Pada waktu malam, sekitar jam 7 malam atau 8 malam, semua penduduk Ashram itu akan berlari ke tingkat atas bangunan tinggi, bukit tinggi atau pun balkoni yang ada pada atap ashram tersebut, kerana akan muncul “Sky Hell (Neraka Langit)”, juga dikenali sebagai “Night Sun (Matahari Malam)”. Sesiapa yang turun ke bawah pada pukul 7 malam ataupun 8 malam akan terbakar oleh “Sky Hell” ataupun “Night Sun” itu. Selain itu, di bahagian Barat-Laut Greenwich Village adalah kawasan kejiranan ghetto yang didiami oleh golongan bangsawan yang mengancam kaum hippies. Golongan bangsawan ini, yang selalu mengenakan parka berbulu seperti dari Alaska, sering berjalan-jalan di New York menggunakan ski sled yang di Tarik oleh sekumpulan serigala, sangat ditakuti hippie setiap musim sejuk, apabila jalan raya dilitupi ais. Hippie mengupah orang Rastafarian dari Jamaica untuk melindungi mereka dari golongan bangsawan yang sangat kejam. Namun, pada zaman sekarang, tak ada lagi yang perlu dibimbangkan kerana golongan bangsawan ini telah diusir keluar dari New York oleh Syarikat Gas dan Diesel yang mulai memerintah New York.
 
Meskipun popular, tidak semua golongan masyarakat mempercayai pemikiran hippie ini. Ibu bapa, golongan yang lebih tua dan masyarakat umum menentang habis-habisan generasi muda, dan menghasilkan "jurang generasi" pada masa itu.