Batu Puteh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 559715 oleh Pancaragam (Perbincangan)
Pancaragam (bincang | sumb.)
udah milik singapura
Baris 14:
<!---- Rencana ini tidak mempunyai sebarang kepentingan perundangan, hanya sebagai pembentangan fakta berdasarkan akhbar / berita yang dicetak siarkan. ---->
 
'''PulauPedra Batu PutehBranca''' ([[bahasaBahasa InggerisMelayu]]: ''PedraPulau BrancaBatu Putih'') merupakan sebuah [[pulau]] tunggul sebesar dua padang bola sepak, yang terletak di luar pantai tenggara [[Pengerang]], [[Johor]], [[Malaysia]]. Luasnya 0.2 hektar, berbatu-batu dan kira-kira 12.8 km dari Pengerang dan 64 km ke timur Singapura. Hanya 20 minit dengan bot laju dari Teluk Ramunia, Pengerang, Johor. Pulau ini merupakan satu subjek pertikaian di antara [[Malaysia]] dan [[Singapura]] yang mana ia membawa kepada kes tuntutan [[Mahkamah Antarabangsa]] di [[Belanda]].
 
== Sejarah ==
Mengikut tradisi, nelayan Johor menjadikan pulau ini sebagai pulau persinggahan dan menamakannya PulauPedra Batu PutehBranca kerana berwarna putih dan banyak didiami [[Burung Camar|burung camar laut]]. Terdapat beberapa pulau lagi di dalam perairan Malaysia yang diberikan nama berdasarkan warna pulau tersebut seperti Pulau Perak di Selat Melaka yang berwarna seakan-akan perak.
Sebaliknya orang [[Portugis]] menamakannya '''Pedra Branca''' yang bermaksud 'batu putih'. Sejak tahun [[1583]], pelayar [[Belanda]], [[Johann van Linschoten]] telah mencatat akan bahayanya pulau ini kepada kapal yang berlayar dari [[China]] dan dari selatan [[Melaka]]. Antara tahun [[1824]] hingga [[1851]] berlaku 25 kemalangan kapal berhampiran pulau itu. Antara tahun [[2000]] hingga [[2004]] berlaku 2 kemalangan kapal.
 
Pada tahun [[1851]], [[rumah api]] telah dibina oleh Kapten [[James Horsburgh]] dari [[Scotland]], [[Empayar British]] dan dinamakan rumah api Horsburgh. James Horsburgh dari [[Syarikat Hindia Timur Inggeris]] (SHTI) telah melakukan kerja-kerja [[hidrografi]] dan melukis peta kedalaman kawasan ini. Pembinaan ini bertujuan bagi membantu kapal-kapal yang akan melalui Selat Singapura seterusnya Selat Melaka. Manakala di sebelah timur pula, rumah api di Pulau Pisang telah dibina bagi tujuan yang sama. Bezanya Pulau Pisang adalah sebuah pulau yang besar manakala Pulau Batu Puteh adalah sebongkah batu.
 
Malaysia mula menuntut pulau tersebut pada tahun [[1979]] ketika menerbitkan peta rasmi baru, yang memasukkan Pulau Batu Puteh (''Pedra Branca'') dalam perairan laut wilayahnya. Manakala jarak PulauPedra Batu PutehBranca ini adalah jauh dari Singapura iaitu lebih dari 12 batu nautika. Malaysia mengatakan bahawa apabila [[Kesultanan Johor]] menyerahkan Singapura dan 19 km sekeliling (10 batu nautika) kepada pihak British pada tahun [[1824]] <ref>Perenggan 19. [http://www.singapore-window.org/sw03/030102ns.htm Spotlight on Batu Puteh]. [[New Straits Times]]. 2 Januari 2003. Dicapai 10 Disember 2006.</ref>, penyerahan ini tidak termasuk Pulau Batu Puteh. Sultan Johor hanya memberi kebenaran kepada pihak British untuk membina rumah api di atas pulau tersebut pada tahun [[1844]]<ref name="New Straits Times">Perenggan 18. [[New Straits Times]]. [http://www.singapore-window.org/sw03/030102ns.htm "Spotlight on Batu Puteh"]. Dicapai 14 Februari 2006.</ref>. Pulau Batu Puteh (''Pedra Branca'') terletak 46 km (25 batu nautikal) dari Singapura; dan 14.3 km (7.7 batu nautikal) dari Johor. <ref>Perenggan 20. [http://www.singapore-window.org/sw03/030102ns.htm Spotlight on Batu Puteh]. [[New Straits Times]]. 2 Januari 2003. Dicapai 10 Disember 2006.</ref> Pihak Singapura pula hanya diberikan kebenaran mengurus rumah api bagi kepentingan industri perkapalan Singapura yang kurang penting bagi pihak Malaysia pada masa itu. Ini memandangkan tiadanya pelabuhan di Johor pada masa tersebut berbanding masa kini dengan wujudnya Pelabuhan Tanjung Pelepas dan Pelabuhan Johor.
 
Singapura pula mengemukakan dakwaan bahawa mereka telah menguasai pulau tersebut semenjak 1840-an tanpa sebarang tentangan oleh pihak Malaysia. Pulau Batu Puteh, Middle Rocks, dan South Ledge penting sebagai [[rumah api]] dan [[tanda arah]] di laut.