Wikipedia:Tanggungjawab penyelia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Penyelia''' adalah Wikipedians yang mempunyai "''sysop rights''".
Polisi Wikipedia semasa Wikipedia adalah memberikan hak ini secara bebas "liberal" padasesiapayangpada sesiapa yang telah menjadi penyumbang Wikipedia aktif untuk beberapaagak lama dan secara amnya ahli masyarakat yang diketahui dan dipercayai.
 
"Ini bukanlah hal yang besar," seperti dikatakan Jimbo.
 
Sysops tidak dikurniakan sebarang ''kuasa'' istimewa, dan serupasama dengan orang lain dari segi tanggungjawab penyuntingan. Sesetengah Wikipedians menganggap terma "Sysop" dan "Penyelia" merupakan tidak normal ''misnomers'', disebabkan ia hanya menandakan pengguna Wikipedia yang performance- dan security-basedkenkangan restrictionsberasaskan onkeselamatan apada couplebeberapa ofciri featuresdibenarkan liftedkerana becausemereka theykelihatan seemedorang likeyang trustworthyboleh folksdipercayai anddan askedmemohon dengan nicelysopan.
 
== Apa yang istimewa? ==
Baris 20:
* Laman dipadam dan sejarah mereka. Untuk maklumat dan garis panduan, lihat kedua [[Wikipedia:polisi pemadaman]] dan (seharusnya) [[Wikipedia:Panduan pemadaman untuk penyelia]]. Untuk mencadang laman untuk dipadam ('''selepas''' membaca laman polisi dan garis panduan!), lihat [[Wikipedia:Undi untuk pemadaman]]. Kadangkala pemadaman merupakan masalah teknikal, yang mana laman lencungan perlu dipadamkan bagi menamakan rencana, atau laman yang sejarah telah dipecahkan dan perlu dipadam dan pecahan digabungkan kembali. Diwaktu yang lain, ianya merupakan pembersihan suntingan sampah pada laman tanpa isi sebenar, atau menghapuskan bahan yang ditampal dari laman lain dan melanggar [[wikipedia:hakcipta|hakcipta]].
 
* ViewLihat anddan restorepulih deletedlaman pagesdipadamkan anddan their historysejarannya. SeeLihat [[Wikipedia:Undeletion]] foruntuk guidelinespanduan. To challengeUntuk anmencabar alreadykeputusan madeyang decisiontelah todibuat deleteuntuk amemadam pagelaman, seelihat [[Wikipedia:Undi untuk batal padam]]
 
* PermanentlyImej deletekekal imagesdipadamkan. ThisIni ismerupakan akeputusan non-reversibletidak changeboleh ubah: onceapabila deleteddipadamkan, alwayskekal deletedpadam. ForUntuk informationmaklumat anddan guidelinesgaris panduan, seelihat [[Wikipedia:Image use policy]]. ToUntuk suggestmencadangkan animej imageuntuk to deletedipadamkan (afterselepas readingmembaca the policypolisi), seelihat [[Wikipedia:Votes for deletion]]. ToUntuk challengemencabar akeputusan decisionmemadamkan to delete an imageimej, makepastikan sureanda thatmasih youmempunyai still have a copy of the imagesalinan imej(elsesekiranya there is no waytidak, totiada restorecara itmemulihkannya), thenkemudian seelihat [[Wikipedia:Votes for undeletion]]. Note that there is no particular reason that image deletion should not be reversible; this is simply the way the software works at present.
 
=== Reverting ===