Sultan Ali Shah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 25:
'''Sultan Ali Shah ibni al-Marhum Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah''' merupakan [[Sultan Terengganu]] yang kelima belas. Baginda merupakan putera kepada Sultan yang keempat belas, [[Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Haji Zainal Abidin III Mu’azzam Shah|Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah]] dan waris sah kepada takhta [[Terengganu]].
 
Sultan Ali merupakan Sultan Terengganu dari tahun 1942 hingga 1945. Sebelum baginda menjadi Sultan, baginda dianugerahkan jawatan ''Duli Yang Teramat Mulia Yang di-Pertuan Muda'' Terengganu iaitu gelaran untuk pewaris takhta negeri Terengganu. Selepas Jepun menyerah kalah, bapa saudaranya Tengku Ismail telah ditabalkan menjadi Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Terengganu yang baharu atas bantuan dari pihak British. Sultan Ali dilucutkan jawatan serta gelaran dan dikhabarkan bekerja sebagai seorang pemandu teksi selepas turun dari takhta. Putera sulungnya yang pernah menjadi Raja Muda Terengganu memfailkan tuntutan takhta hingga beliau mangkat pada tahun 19981996.
 
Kisahnya bermula, Sultan Sulaiman disahkan mangkat pada 25 September 1942 disebabkan penyakit keracunan darah. Pentadbiran Tentera Jepun, yang pada masa itu menduduki [[Malaya British|Malaya]], mengisytiharkan Sultan Ali sebagai [[Sultan Terengganu]].