Anugerah NME: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
InternetArchiveBot (bincang | sumb.)
Rescuing 1 sources and tagging 0 as dead.) #IABot (v2.0.8
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
 
Baris 13:
 
==Sejarah==
Penganugerahan bermula sebagai ''NME Poll Winners Concert and awards ceremonies'' pada 1952/1953. IanyaAcara diteruskan sehingga 1972, dimanabilamana konsert dirakam dan disiarkan menerusi [[ITV]]. [[The Beatles]] dan [[The Rolling Stones]] sering ditampilkan. Majlis pernah diadakan di [[Royal Albert Hall]] dan di ''Empire Pool, Wembley''.
 
===Zaman Britpop===
Penganugerahan diadakan pada 1994 sebagai '''NME Brat Awards''' sebuah anugerah setaraf [[Brit Awards]]. Majlis anugerah pada mulanya disokong oleh beberapa bandkugiran dan penggiat scenedunia musik [[Britpop]] dengan Kumpulan [[Oasis]] menjadi kumpulan pertama dizaman moden memenangi lebih daridaripada 3 anugerah. Sekali lagi pada 1996 Oasis memenangi 4 anugerah termasuk - BandKugiran Terbaik, BandKugiran Siaran Langsung Terbaik, Album Terbaik menerusi (''(What's the Story) Morning Glory?'') dan Single Terbaik menerusi "Wonderwall".
 
Kemudian pada dekad yang sama diikuti Kumpulan ''Manic Street Preachers'' (Menang 4 Anugerah pada 1999) dan Kumpulan ''Blur'' (Menang 3 Anugerah pada 2000).
 
=== Zaman Garage Rock Revival===
Pada 2002, Anugerah itu menonjolkan sokongan NME kepada "Revolusi Rock Baru" oleh Garage Rock revival, dengan [[The Strokes]] memenangi tiga anugerah (Penggiat Baru Terbaik, Album Terbaik, dan BandKugiran Terbaik Tahun Ini).
 
Selepas majlis anugerah pada 2002, sebuah artikel di [[telegraph.co.uk]] melaporkan para pemenang di ''NME awards'' "adalah hampir sama" dengan para pemenang di ''Brit Awards'' dan dikritik sebagai tindakan hipokrit terhadap nilai komersil ''Brit Awards''.<ref>{{Cite web |url=http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=%2Farts%2F2002%2F03%2F02%2Fbmnme02.xml |title=Where's the aggro? |access-date=2021-08-15 |archive-date=2008-12-06 |archive-url=https://web.archive.org/web/20081206091210/http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=%2Farts%2F2002%2F03%2F02%2Fbmnme02.xml |url-status=dead }}</ref>
Baris 27:
Pada 2003, Nick Jago, pemain drum dari Kumpulan ''Black Rebel Motorcycle Club'' memberikan ucapan "senyap" yang berlangsung selama 7 minit menyebabkan beliau dikecam dan diberi sorakan berbaur kutukan sehingga memaksanya diusir dari pentas.{{Citation needed|date=January 2010}}
 
[[The Libertines]] memenangi "BandKugiran British Terbaik" pada 2004 dan 2005, termasuk anugerah "BandKugiran Baru Terbaik" pada 2003.
 
Pada 2006, [[Arctic Monkeys]] menang anugerah "BandKugiran Baru Terbaik" dan "BandKugiran British Terbaik" pada tahun yang sama yang menjadikan mereka bandkugiran ketiga memenangi tiga anugerah dizaman moden. (BandKugiran Baru Terbaik, BandKugiran British Terbaik, Lagu Terbaik). Dalam ucapannya, penyanyi utama [[Alex Turner]] menyatakan bagaimana kecenderungan pemenang pada malam itu yang sering dimuatkan dalam keluaran bulanan majalah NME; "Siapa lagi yang akan jadi BandKugiran British Terbaik? Kamu takkan tulis mengenai sesebuah bandKugiran dengan kerap dan dan tidak memberitahu bahawa kalianlah BandKugiran British Terbaik". Sementara itu pada tahun yang sama, Semasa Bob Geldof menerima penghargaan atas kerja kebajikannya, Beliau menggelar hos pada malam itu [[Russell Brand]] sebagai "puki". Ini mencetuskan sedikit kontroversi.<ref>http://www.independent.ie/opinion/analysis/tell-me-why-they-dont-like-geldof-90194.html</ref> Pada tahun yang sama juga, Kumpulan [[Kaiser Chiefs]] dicalonkan untuk enam anugerah dan memenangi Album Terbaik untuk ''Employment''.
 
Pada 2007, [[Razorlight]] menerima pencalonan ''Album Terburuk'' untuk Album "Razorlight", yang mana NME sendiri memberi rating 8/10. Ini menjadikan ia album paling tinggi dari segi rating yang menerima ''Album Terburuk''.
Baris 35:
Pada 2008, anugerah itu dikritik teruk di ''The Guardian'' kerana kurang memberi tumpuan kepada penggiat wanita.<ref>[http://blogs.guardian.co.uk/music/2008/01/the_nominations_for_the_nme.html Where are the women?]</ref> Juga pada 2008, majlis disusuli ''NME Big Gig'' yang diadakan di O2 Arena, dimana ''The Cribs'' membuat persembahan bersama [[Johnny Marr]], disusuli oleh [[Klaxons]], [[Bloc Party]], [[Kaiser Chiefs]], dan ''Manic Street Preachers''.
 
Pada 2009, Kumpulan [[Oasis]] mencipta rekod tercalon dalam 7 anugerah, sementara itu Anugerah ''Musuh Tahunan'' dirangkul oleh Presiden Amerika Syarikat ketika itu, [[George W. Bush]] untuk kali keenam berturut-turut. [[The Killers]] menerima anugerah ketiga mereka untuk "BandKugiran Antarabangsa Terbaik".
 
==Pemenang Utama==
{{Main|Senarai pemenang Anugerah NME}}
 
Nota: Senarai ini hanya menyenaraikan pemenang utama (e.gcth. Best Album, Best British Band, Best Track, etcdll.)
 
*1995 – [[Oasis (bandkugiran)|Oasis]] (3 anugerah)
*1996 – [[Oasis (band)|Oasis]] (4 anugerah)
*1999 – [[Manic Street Preachers]] (4 anugerah)
*2000 – [[Blur]] (3 anugerah)