Kerian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ArrazzazBot (bincang | sumb.)
k Robot: interwiki standardization
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kerian''' merupakan daerah pentadbiran di [[Perak]], [[Malaysia]].
[[Kerian]] bukanlah sebuah bandar atau kampung . Kerian adalah sebuah daerah. Nama daerah [[Kerian]] sempena [[Sungai Kerian]] yang begitu penting dan strategik di kawasan ini.
 
==Lokasi ==
Daerah [[Kerian]] terletak di utara negeri Perak yang mana daerah ini bersempadanan dengan Negeri [[Pulau Pinang]] (Sempadan daerah Seberang Perai Selatan) dan negeri [[Kedah]] daerah [[Bandar Baharu]]. Di sebelah timur dan selatan, daerah ini bersempadan dengan daerah [[Larut, Matang dan Selama]]. dan di barat daerah ini adalah [[Selat Melaka]].
Baris 15 ⟶ 16:
 
==Muka bumi==
Daerah [[Kerian]] berhampiran dengan [[Selat Melaka]].Daerah ini mempunyai pantai sepanjang kira-kira 32 km. Keluasan Daerah ini lebih kurang 918.83 km persegi. Pada keseluruhannya, keadaan tanah dalam Daerah ini adalah rata dan bergambut di kawasan berhampiran pantai . Ketinggian kawasan ini kurang dari 50 meter dari aras laut.
 
. Pada keseluruhannya, keadaan tanah dalam Daerah ini adalah rata dan bergambut di kawasan berhampiran pantai . Ketinggian kawasan ini kurang dari 50 meter dari aras laut.
 
Sementara kawasan berbukit-bukit di mukim [[Gunong Semanggol]] dan [[Beriah]].Ketinggian [[Gunung Semanggol]] lebih kurang 150 m dari atas laut. Terdapat 2 sungai penting dalam daerah ini iaitu [[Sungai Kerian]] dan [[Sungai Kurau]]. [[Sungai Kurau]] , [[Kuala Kurau]], [[Tanjung Piandang]] , [[Bagan Tiang]], [[Kampung Gula]] asalnya kawasan [[paya]]. Tetapi kini telah ditebusguna untuk penanaman [[padi]] dan kawasan petempatan.
 
Terdapat beberapa kawasan paya bakau yang telah diwartakan sebagai kawasan di mana terdapat burung - burung yang berhijrah dari negara atas angin.
 
 
==Pentadbiran daerah==
 
Daerah [[Kerian]] dibahagikan kepada lapan buah mukim iaitu Mukim [[Parit Buntar]], [[Bagan Tiang]], [[Tanjung Piandang]], [[Kuala Kurau]], [[Bagan Serai]], [[Beriah]], [[Gunong Semanggol]] dan [[Selinsing]], tetapi ianya terletak di bawah tujuh (7) pentadbiran Penghulu Mukim dan 90 Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang diamanah dan bertanggungjawab untuk mentadbir 246 unit kampung.
 
Baris 38 ⟶ 35:
 
Selain itu ramai penduduk bekerja sebagai nelayan terutama di Sungai Acheh, Bagan Tiang, Tanjung Piandang dan Kuala Kurau.
 
==Penduduk==
 
Mengikut laporan 'Banci Penduduk dan Perumahan 1991', jumlah penduduk Daerah [[Kerian]] ialah 148,575 orang. Pecahan mengikut jantina, 72,666 orang lelaki (48.09%) dan 75,909 orang perempuan (51.01%). Kepadatan penduduk Daerah Kerian dan kawasan yang menjadi tumpuan ialah [[Parit Buntar]], [[Bagan Serai]], [[Kuala Kurau]] dan [[Tanjung Piandang]]. Mukim [[Selinsing]] merupakan kawasan yang paling kurang penduduk. Purata kadar pertumbuhan penduduk Daerah [[Kerian]] ialah 1.4 setahun.
 
 
 
==Masyarakat Banjar==
 
Daerah ini terkenal dengan petempatan masyarakat [[Melayu]] berketurunan [[Banjar]] di sekitar [[Bagan Serai]], [[Gunung Semanggol]] dan [[Alor Pongsu]] yang mempunyai keunikan budaya dan amalan hidup.
 
Baris 58 ⟶ 53:
Pemangku Raja [[Perak]] Darul Ridzuan, [[Raja Nazrin Ibni Sultan Azlan Muhibuddin Shah]] telah menamakan sekolah sedia ada sebagai [[Sekolah Menengah Kebangsaan Abu Bakar al Baqir]] sempena nama [[Ustaz Abu Bakar Al Baqir]] , seorang negarawan yang terkenal khususnya di kawasan [[Perak]] Utara. Beliau merupakan seorang ulama dan nasionalis yang banyak menyumbang jasa kepada agama, bangsa dan negara khususnya melalui penubuhan [[Maahad Al-Ehya Al Shariff]] , [[Gunung Semanggol]].
 
{{perakPerak}}
 
 
 
{{perak}}
 
[[Kategori:Malaysia]]