Perjanjian Vereeniging: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
[[Fail:Table where treaty was signed.JPG|thumb|Meja tempat perjanjian ditandatangani di Melrose House, [[Pretoria]], [[Afrika Selatan]]]]
 
'''Perjanjian Vereeniging''' ([fĕ-.ri-.ĕ-.ni-khing.[[geseran uvular tak bersuara|kh]]<nowiki>ing</nowiki>], atau juga '''Perdamaian Vereeniging''' - ''Peace of Vereeniging'' - mengikut dokumen asalnya<ref>Lihat [[s:Peace of Vereeniging|dokumen asal di Wikisumber]]</ref>) ditandatangani oleh ketua-ketua puak [[Afrikaner]] bersama pihak [[British]] pada 31 Mei 1902 setelah rundingan dibuat di kota [[Vereeniging]] (kini di Wilayah Gauteng, [[Afrika Selatan]]). Pihak British diwakili oleh [[Lord Kitchener]] dari [[Khartoum]] dan [[Lord Milner]] [[Pesuruhjaya Tinggi]] British Afrika Selatan, manakala pihak Afrikaner diwakili para perwakilan Republik Afrika Selatan dan [[Negara Bebas Oranye]]. Perjanjian ini bertujuan mengakhirkan kedinginan antara kedua belah pihak dan memberi Afrikaner kuasa membentuk [[kerajaan autonomi]] di [[Transvaal]] dan Negara Bebas Oranye dalam koloni [[Empayar British]].
 
Antara lain, pihak British telah berjanji untuk memberi perlindungan terhad kepada [[bahasa Afrikaans]]. Mereka juga berjanji untuk menjaga hak [[ekonomi]] puak Afrikaner dan keselamatan hartabenda mereka. Puak Afrikaner pula bersetuju untuk setia kepada Raja England iaitu Raja [[Edward VII dari United Kingdom|Edward VII]].
Baris 11:
==Rujukan==
{{reflist}}
{{Tunas-Afrika-S}}
 
[[Kategori:Vereeniging]]
[[Kategori:Perang Boer Kedua]]