Afrika Utara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
 
Baris 15:
[[Azores]], [[kepulauan Canary]], [[Ethiopia]], [[Eritrea]], [[Malta]], [[Ceuta]], [[Melilla]], [[Gibraltar]], dan [[Madeira]] kadang-kala dianggap sebagai sebahagian Afrika Utara.
 
Sebahagian [[MagribiMaghribi]] (juga dikenali sebagai [[Afrika Barat Laut]] atau [[Tamazgha]]) adalah bahagian Afrika Utara yang membentuk MoroccoMaghribi, Sahara Barat, Algeria, Tunisia, Libya, dan Mauritania (dengan itu menyingkir [[Lembah Nil]]). Dalam kegunaan biasa - terutama dalam [[bahasa Perancis]] - istilah ini seringkali terhad kepada tiga negara pertama, kerana kesemuanya merupakan bekas koloni [[Perancis]]. Dalam [[bahasa Arab]], istilah ini turut merujuk kepada MoroccoMaghribi sahaja.
 
Sesetengan negara di Afrika utara, terutamanya Mesir dan Libya, sering kali dimasukkan sekali dalam istilah biasa [[Timur Tengah]], kerana ia dari satu segi mempunyai ikatan rapat kepada [[Asia baratBarat]] berbanding Maghreb. Tambahan lagi, [[Semenanjung Sinai]] di Mesir merupakan sebahagian [[Asia]], menjadikan Mesir sebagai [[negara antara benua]].
 
== Geografi ==