Syaitan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Huraikan suntingan anda "menambah kandungan anda"
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Untuk|filem|Syaitan (filem)}}
{{Islam}}
'''Syaitan''' atau juga ''Setan'', ([[Bahasa Arab|Arab]]: شيطان, ''Shaitan''; [[Ibrani Piawai]]: {{unicode|שָׂטָן}}, ''Satan''; [[Ibrani Tiberia]] ''{{unicode|Śāṭān}}''; [[Greek Koine]]: Σατανάς, [[Bahasa Parsi|Parsi]]: {{unicode|اهریمن}}, ''Satanás''; [[Bahasa Aramia|Aramia]]: {{unicode|סטנא}}, ''{{unicode|Saṭänä}}''; [[Huruf Ge'ez|Ge'ez]]: {{unicode|ሳይጣን}} ''{{Unicode|Sāyṭān}}'', [[Bahasa Turki|Turki]]: Şeytan), merupakan kata sifat bagi menunjukkan sesuatu perkara yang jahat dan buruk. Syaitan di dalam bahasa ibrani, bermaksud 'Penuduh (The Accuser), Speculator (Pembuat Andaian/Spekulasi)'. Syaitan terbahagi kepada dua iaitu Syaitan Jin dan Syaitan Manusia. Seperti yang diketahui dalam agama [[Islam]], [[Kristian]] dan [[Yahudi]], Syaitan Jin asalnya adalah salah satu golongan hamba Allah yang paling beriman dan amat taat,pintar,patuh dan kuat beribadah kepada Allah.Golongan syaitan ini yang diketuai oleh ([[Azazel]]) selepas ingkar dengan perintah Allah disebut ('''iblis laknatullahIblis''' @ '''devil of [[luciferLucifer]]'''). Walau bagaimanapun, menurut Islam, [[Syaitan]] Jin diciptakan daripada api oleh [[Allah]] S.W.T. Disebabkan [[iblis]] ini menentang perintah [[Allah]], dia diusir dari [[Syurga]], kerana ingkar akan perintah [[Allah]] untuk sujud kepada Nabi Adam sebagai penghormatan ciptaan-Nya yang mulia. Menurut agama Islam, [[Tuhan]] meletakkan taraf manusia lebih tinggi daripada makhluk-makhluk yang lain kerana mereka diberikan akal terutamanya untuk membandingkan yang buruk dari yang baik. Syaitan membangkang ciptaan Tuhan pada manusia dan mencegah dari menyujud di hadapan [[Nabi Adam|Adam]] seperti dilakukan oleh para malaikat lain. Tuhan bertanya kepada Syaitan: "Apakah yang mencegahmu sujud menghormati sesuatu yang telah Aku ciptakan dengan tangan-Ku?" Syaitan menjawab: "Aku adalah lebih mulia dan lebih unggul dari dia. Engkau ciptakan aku dari api dan menciptakannya adam dari lumpur." Ini menunjukkan bahawa Syaitan merasa dirinya lebih tinggi darjatnya dari Adam kerana dia diperbuat dari api dan Adam diperbuat dari tanah, yang dianggap tidak bersih dan rapuh. Syaitan berjanji dan berkata di hadapan [[Tuhan]] Allah S.W.T , [[Nabi Adam]] dan para malaikat bahawa dia akan membinasakan Adam dan seluruh keturunannya (iaitu golongan manusia) sampai hari [[Akhirat]] kelak. [[Allah]] bersabda bahawa manusia yang mengikuti perintah-Nya tidak akan di[[binasa]]kan oleh [[Syaitan]], tetapi yang mengikuti Syaitan akan turut di[[binasa]]kan dan diseksa di [[api]] [[neraka]] pada hari [[Akhirat]]. [[Syaitan]] juga yang menyebabkan [[Nabi Adam]] dan isterinya [[Siti Hawa]] terkeluar dari [[Syurga]], walaupun mereka telah di[[ampun]]kan oleh [[Allah]], dan bisikannya menyebabkan anak mereka Qabil membunuh Habil.
 
== Anak-anak iblisIblis laknatullah@devil of luciferLucifer ==
syaitan merupakan golongan penghasut yang juga merupakan anak-pinak dan keturunan kepada iblis laknatullah.Namun begitu, Zaid bin Mujahid mengatakan iblis mempunyai 5 ekor anak (sebilangan mengatakan 7 ekor anak) dimana mereka ini mempunyai tugas jahat yang berbeza. Setiap dari mereka telah melahirkan keturunan yang lain hasil dari perbuatan zina antara mereka dan syaitan-syaitan betina yang lain. Anak-anaknya adalah:
 
Baris 99:
Namun terdapat segenlitir telah memberi pendapat mengatakan bahawa terdapat Pengubatan Islam yang mampu menghalau perkara tersebut dari terus membahayakan manusia namun tidak diterima kerana pendapat tersebut dikhuatiri mendatangkan suatu bentuk unsur rasis terhadap lain-lain jalan kehidupan bermaksud agama-agama yang lain di mana yang turut terdapat pada hari ini.
 
syaitanSyaitan yang cuba untuk mendengar rahsia Kerajaan Allah di langit.Allah akan melontarkan api-api dilangit(asteroid,meteor atau meteorid)kepada syaitan.Dlam kejadian itu,dengan izin Allah ada juga syaitan yang berjaya mendapatkan maklumat atau rahsia dari Kerajaan Allah di langit.Demikian dari situ lah munculnya golongan sihir(golongan manusia yang suka mengamalkan ilmu mistik atau ilmu hitam yang sudah diduga banyak melakukan penyimpangan akidah dan kepercayaan karut) yang cuba menjadikan syaitan sebagai rakan dan akhirnya mudah untuk golongn sihir membuat penipuan dan kejahatan didalam bumi ini.
 
syaitanSyaitan akan dimatikan oleh [[malaikatMalaikat maut]] @ Azrael Angel @ Malaikat Izrail atas arahan Allah,pada akhir zaman nanti setelah Allah membinasakan segala-galanya yang berada di alam buana dan semesta ini.syaitan akan dihidupkan kembali untuk menerima janji Allah sebagai bahan bakar dalam neraka.Pada waktu itu peneman syaitan yang turut binasa adalah manusia dan jin yang ingkar dengan perintah Tuhan serta batu-batuan berhala.