Mata pelajaran Hogwarts: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Baris 48:
Seni membuat [[posyen]] untuk menimbulkan kesan magis. Pembuatan posyen amatlah leceh dan arahan harus dituruti sebulat-bulatnya untuk memperoleh keputusan yang dikehendaki. Posyen diajar bagi pelajar tahun pertama hingga tahun kelima dan pilihan bagi pelajar U.S.S.M. tahun keenam dan ketujuh.
 
[[Severus Snape]] merupakan pengajar Posyen dari siri pertama hingga siri kelima, walaupun beliau amat mengkehendaki jawatan pengajar subjek Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam. Walaupun beliau seorang guru yang bertauliah, beliau amat tidak adailadil dalam hal disiplin dan sering mengambil kesempatan dalam mengenakan pelajar yang tidak digemarinya seperti [[Neville Longbottom]] (kerana kelemahannya dalam pelajaran) dan [[Harry Potter]] (kerana perasaan benci terhadap bapa Harry. Pelajar dari rumah ([[Rumah Hogwarts#Slytherin|Slytherin]]) amat menyukai kelasnya kerana sikap Snape yang sering berat sebelah.
 
[[Horace Slughorn]] merupakan seorang pengajar Posyen Hogwarts sebelum Snape mengajar di sekolah itu. Slughorn menjawat jawatan itu untuk satu tempoh yang lama dan pelajarnya termasuklah [[Lord Voldemort|Tom riddle]], [[James dan Lily Potter|Lily Evans]], [[James dan Lily Potter|James Potter]], [[Sirius Black]], [[Peter Pettigrew]], [[Bellatrix Lestrange]] dan Snape sendiri. Apabila Snape menyandang jawatan guru Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam, Slughorn telah diminta untuk kembali dari persaraanya untuk mengajar subjek ini.