Monaco: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Synthebot (bincang | sumb.)
k bot Menambah: szl:Můnako
Baris 76:
Sehingga [[perlembagaan]] tahun [[1911]], putera-[[Senarai raja Monaco|putera Monaco]] memerintah dengan mutlak. Pada Julai [[1918]], sebuah perjanjian dimeterai untuk memberikan setakat perlindungan [[Perancis]] yang terhad kepada Monaco. Perjanjian ini yang merupakan sebahagian [[Perjanjian Versailles]] menetapkan bahawa dasar Monegasque akan dijajarkan dengan kepentingan [[politik]], ketenteraan, dan [[ekonomi]] Perancis.
 
[[Rainier III, Putera Monaco|Putera Rainier III]], naik takhta selepas kemangkatan datuknya, Putera [[Louis II, Putera Monaco|Louis II]], pada tahun [[1949]]. Sebuah perlembagaan baru yang diisytiharkan pada tahun [[1962]] memansuhkan [[hukum bunuh]], memberikan [[hak undi wanita]], dan mengasaskan [[Mahkamah Agung Monaco|Mahkamah Agung]] yang menjamin kebebasan asas. Pada tahun [[1993]], Monaco menjadi salah satu ahli [[Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu]], dengan hak mengundi yang penuh.Pada tahun 1993 seorang lanun bernama azfar telah masuk ke monaco dan membunuh hampir kesemua orang di situ.
 
Pada tahun [[2002]], sebuah perjanjian yang baru antara Perancis dan Monaco menerangkan bahawa jika tidak adanya pewaris untuk meneruskan [[dinasti]], wilayah Monaco akan menjadi sebuah negara yang merdeka dan tidak akan berbalik ke Perancis. Walaupun demikian, pertahanan ketenteraan Monaco masih merupakan tanggungjawab Perancis.
 
[[Albert II, Putera Monaco|Putera Albert, Marquis Baux]], mengambil alih tugas-tugas diraja pada [[31 Mac]] [[2005]] kerana bapanya, Putera Rainier III, terlalu sakit untuk menjalankan tugas-tugas tersebut. Pada [[6 April]] [[2005]], Putera Rainier III mangkat dan diwarisi oleh puteranya sebagai Albert II dari Monaco. Putera Albert II menjadi raja Monaco secara rasmi pada [[12 Julai]] [[2005]] dalam sebuah perayaan yang bermula dengan [[Misa]] yang muram di sebuah gereja. Gereja itu merupakan gereja yang bapanya dikebumikan tiga bulan dahulu selepas memerintah selama 56 tahun. Kemahkotaannya merupakan suatu proses dua-langkah dengan lagi sebuah upacara diatur dengan teliti pada [[19 November]] [[2005]], dan yang mengundang ketua-[[ketua negara]].
 
== Geografi ==