Mikropengawal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Join now
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Mtarch11 (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2402:1980:83A4:829:0:0:0:1 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 2401:3C00:113:6AAB:F5CA:E9EB:E5DF:47EA
Teg: Undur
 
Baris 1:
[[Fail:Mikropengawal PIC 16F877.jpg|right|thumb|350px|µc PIC 18F877 dalam pakej DIP 40-pin]]
 
<ref group="appinfo.pussy888.com">Major,Ultra Mega,free spin,Angpau </ref>'''Mikropengawal''' atau '''pengawal mikro''' (sering disingkat menjadi µc) merupakan [[komputer]]-dalam-[[litar bersepadu|cip]] yang telah dicipta untuk kawalan alat [[elektronik]]. Ia merupakan salah satu daripada cabang pemprosesan mikro yang mementingkan kendalian mudah dan kos efektif yang rendah. Ini bercanggah dengan [[mikropemproses]] pelbagai kegunaan yang terdapat dalam komputer. Pengawal mikro pada amnya mengandungi segala [[storan komputer|ingatan]] dan antara muka I/O yang cukup untuk aplikasi mudah manakala mikropemproses perlu disambung kepada cip tertentu untuk memberikan fungsi yang diperlukan.
 
Sebuah cip µc biasanya mempunyai ciri-ciri berikut:inga
* [[Unit Pemproses Pusat]] - biasanya kecil dan mudah
* antara muka [[input/output]] seperti port bersiri
* peranti persisian seperti pemasa dan litar pemantau
* [[RAM]] untuk simpanan ingatan
* [[ROM]] untuk simpanan program
*
* [[penjana jam]] - biasanya pengayun untuk kristal pemasa kuartz atau [[litar RC]].
Penggabungan ini mengurangkan jumlah cip serta wayar dan ruang [[papan litar tercetak|PCB]] yang diperlukan untuk menghasilkan sistem yang serupa menggunakan beberapa cip berasingan.
 
Pengawal mikro terdapat di dalam peralatan elektronik (sila rujuk [https://appinfo.pussy888.com[sistem terbenam]]). Terdapat banyak cip pemprosesan yang boleh didapati di pasaran. Lebih daripada 50% merupakan pengawal yang ringkas manakala 20% pula terdiri daripada [[pemprosesan isyarat digital]] atau lebih dikenali sebagai cip DSP.
Kebanyakan perkakas elektrik di rumah terdiri daripada satu atau dua alat mikropemproses pelbagai kegunaan manakala majoriti terdiri daripada mikropengawal. Ia boleh didapati di dalam peralatan elektrikal seperti mesin basuh, ketuhar gelombang mikro dan telefon.