Perbezaan antara semakan "Raja Bersiong (filem 1968)"

tiada ringkasan suntingan
{{Infobox Film
|name = Raja Bersiong
|image = Raja_Bersiong.jpg
|caption =
|director = [[Jamil Sulong]]
 
==Ringkasan==
 
Raja Ong Maha Perita Deria memerintah Negeri Kalaha. Baginda yang disanjungi rakyatnya itu mula berkelakuan aneh setelah baginda didatangi Raja Gergasi yang merupakan jelmaan jin. Raja Gergasi tersebut meminta baginda agar menyembahnya sebagai tuhan agar baginda sentiasa berkuasa di dalam kerajaannya.
 
Oleh kerana baginda terpengaruh dengan Raja Gergasi, baginda mengubah agamanya dan memaksa rakyatnya serta seluruh isi istana agar mengikut agama yang baru . Pada suatu hari, baginda murka kerana masakan yang dihidang kepadanya tidak enak. Namun, dia akhirnya berselera semula dan bertanya kepada tukang masaknya mengenai ramuan digunakan. Tukang masak itu memberitahu darahnya masuk ke dalam makanan raja kerana tangannya terluka. Sejak hari itu, Raja Ong terus menggemari darah sehingga tumbuh siung diantara gigi manis dan baginda digelar sebagai Raja Bersiung.
 
Setiap hari, ada sahaja orang dibunuh untuk mendapatkan darah . Tabiat itu tidak dapat ditinggalkan oleh Raja Bersiung sehingga baginda sanggup membunuh rakyat jelata untuk memenuhi hasratnya. Menteri-menteri baginda berpakat untuk menggulingkan Raja Bersiung kerana tidak tahan dengan kezalimannya. Setelah istana raja dikepung, Raja Bersiung melarikan diri ke dalam hutan dan tinggal di sebuah kampung. Baginda kemudiannya mengahwini gadis tempatan dan memulakan kehidupan barunya di kampung tersebut.
 
==Pelakon==
* [[Ahmad Mahmud]] sebagai [[Raja Ong Maha Perita]] Deria ([[Raja Bersiung]])
* [[Sarimah Ahmad]] sebagai Permaisuri
* [[Haji Mahadi]] sebagai Perdana Menteri
* [[Udo Omar]] sebagai Menteri
* [[Malek Sultan Muda]] sebagai Menteri
* [[Omar Suwita]] sebagai Panglima Perang
* [[Aziz Jaafar]] sebagai Pendekar Kampar
* Zaiton[[Nor Azizah]] sebagai DayangMeranti
* [[Rahmah Rahmat]]Zaiton sebagai DayangCindera
* [[HajiRahmah MahadiRahmat]] sebagai Perdana Menteri Lela
* [[Normadiah]] sebagai Tukang Masak Istana
* [[Ibrahim Pendek]] sebagai Pendek
* [[Yem]] sebagai Tok Sami Besar
 
==Lagu==
*
 
 
52

suntingan