Lesen Awam Am Lemah GNU: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Menggantikan Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Lesen Awam Am Lemah GNU''' ({{lang-en|GNU Lesser General Public License}}), dahulunya '''Lesen Awam Am Pustaka GNU''' (''GNU Library General Public License''), atau singkatannya '''LGPL''' ialah [[lesen perisian bebas]] terbitan [[Yayasan Perisian Bebas]] (''Free Software Foundation'', FSF) yang direka sebagai langkah kompromi antara [[Lesen Awam Am GNU]] (GPL) yang kuat [[copyleft]]-nya dan lesen-lesen [[Lesen perisian bebas permisif|permisif]] seperti [[lesen BSD]] dan [[lesen MIT]]. Lesen Awam Am Pustaka GNU (nama asal LGPL) dterbitkan pada tahun 1991, sebagai versi 2 sebagai kesamaan GPL versi 2. LGPL diberi sedikit penyemakan dalam keluaran 2.1 yang diterbitkan pada tahun 1999, apabila dinamakan semula sebagai Lesen Awam Am Lemah GNU. Versi 3 LGPL diterbitkan pada tahun 2007 dengan penambahan kebenaran yang selaras dengan GPL versi 3.
 
LGPL mengenakan had [[copyleft]] dalam perisiannya sendiri tetapi mengecualikan had-had tersebut kepada perisian lain yang sekadar bersambung dengan perisian tersebut. Apapun, terdapat juga sekatan-sekatan lain dalam perisian tersebut.
 
LGPL digunakan terutamanya untuk [[Perpustakaan (sains komputer)|perpustakaan perisian]], bahkan juga digunakan oleh sebilangan aplikasi mandiri, khususnya [[Mozilla]] dan [[OpenOffice.org]] dan juga media.
 
[[Erase all]]