Nombor telefon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hasley (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 5033507 oleh Azizi bin Aziz (Perbincangan)
Teg: Buat asal
k BERMAIN BOLA DAN SUKA BERMAIN GAME
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
[[Fail:Waehlscheibe-kurzwahlnummern.jpg|thumb| Dail telefon berputar Switzerland dari tahun 1970-an, menunjukkan nombor telefon (94 29 68) bersama dengan pelbagai perkhidmatan kecemasan setempat. ]]
'''Nombor telefon''' 0104297629 ialah urutan digit yang diberikan kepada stesen pelanggan telefon talian tetap yang disambungkan ke talian telefon atau ke peranti telefoni elektronik tanpa wayar, seperti telefon radio atau telefon mudah alih, atau ke peranti lain untuk penghantaran data melalui orang awam rangkaian telefon bertukar (PSTN) atau rangkaian awam dan swasta yang lain.
 
Nombor telefon berfungsi sebagai alamat untuk menukar panggilan telefon menggunakan sistem routing kod destinasi.<ref>AT&T, ''Notes on Distance Dialing'' (1968), Section II, p.1</ref> Nombor telefon dimasukkan atau dipanggil oleh pihak panggilan pada set telefon asal, yang memancarkan urutan digit dalam proses isyarat ke pertukaran telefon. Pertukaran itu melengkapkan panggilan kepada pelanggan lain yang dihubungkan secara tempatan atau melalui PSTN kepada pihak yang dipanggil. Nombor telefon ditugaskan dalam rangka pelan penomboran telefon nasional atau serantau kepada pelanggan melalui pengendali perkhidmatan telefon, yang boleh menjadi entiti komersial, pentadbiran dikawal negeri, atau persatuan industri [[Telekomunikasi di Malaysia|telekomunikasi]] yang lain.