Gunung Ledang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kekacang (bincang | sumb.)
Amirulasyraff (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 17:
}}
 
'''Gunung Ledang''' (juga dikenali sebagai ''Mount Ophir'') merupakan sebuah [[gunung]] yang terdapat di daerah [[Muar]], negeri [[Johor|Johor Darul Takzim]], [[Malaysia]]. Terletak berdekatan dengan sebuah pekan kecil iaitu [[Pekan Asahan,Melaka]]. Dengan ketinggian 1,276 [[meter]], Gunung Ledang merupakan [[gunung]] yang tertinggi di selatan [[Semenanjung Malaysia]]. Jika berada di atas gunung ini pada hari yang cerah, seseorang boleh melihat [[Selat Melaka]] dan [[Sumatera]], [[Indonesia]] dengan jelas.
 
Gunung Ledang dipercayai sebagai salah satu dari hutan yang sangat kaya dengan [[spesies]] tumbuhan yang sukar ditemui di mana-mana tempat di [[dunia]] ini. Ia mempunyai kawasan [[hutan Dipterokarp Bukit]] dan [[hutan Dipterokarp Atas]].
Baris 29:
[[Imej:GunungLedang1.jpg|thumb|380px|Pemandangan Gunung Ledang.]]
Ada tiga runut mendaki:
* Dari [[Pekan Asahan]], [[Melaka]], masuk ke sebelah kanan menuju ke Gunung Ledang. Laksamana [[Hang Tuah]] dipercayai menggunakan denai ini. Anda boleh mula dari kolam air di Kampung Asahan.
* Dari [[Lebuhraya Utara-Selatan]], susur keluar [[Tangkak]] menuju ke [[Jementah]]/[[Segamat]] di sebelah kiri lebuh raya. Anda akan jumpa [[Sagil]]. 10 km dari [[Tangkak]] menuju ke [[Segamat]], anda akan jumpa [[air terjun]] [[Pekan Air Panas|Ayer Panas]] di sebelah kiri, kilang [[getah]] dan Estet Ledang Baharu. Dari air terjun , anda boleh ikut runut Sagil menuju ke puncak Gunung Ledang. Jalan ini lebih popular. Hanya 2-3 jam dikatakan boleh sampai ke puncak.
* Dari [[Tangkak]] ke Segamat, ada satu jalan ke puncak [[stesen radio]] Telekom Malaysia Berhad dan empangan air. Tetapi jalan ini ditutup kepada orang ramai.