Iman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 139:
=== Percaya kepada Qada' dan Qadar ===
{{utama|Qadar}}
Kita wajib percaya bahawa segala sesuatu adalah yang diberlaku, jadikansama ada baik atau buruk, telah ditentukan oleh Allah s.w.t.melalui empat tahapan takdir:
1). Qada maknanya baik. Baik yang di maksudkan adalah Amalan kebaikan yang di kerjakan oleh sekelian Muslimin dan Muslimah akan di balas dengan Kebaikan di Dunia, dan di akhirat pula di balas dengan Syurga oleh Allah s.w.t.
2). Qadar maknanya buruk. Buruk yang di maksudkan adalah amalan keburukan yang telah di kerjakan oleh sekelian Muslimin dan Muslimah yang terlibat. Maka amalan buruk (kejahatan) yang di kerjakan akan di balas dengan keburukan di Dunia dan Akhirat pula akan di balas dengan Neraka oleh Allah s.w.t.
 
# Pengetahuan Allah; bahawa Allah mengetahui segala sesuatu secara terperinci sebelum penciptaannya lagi.
Penyampaian daripada seorang manusia yang telah berserah diri iaitu JASAD DAN NYAWA kepada Allah s.w.t Maha Berkuasa ke atas segala - galanya di seluruh Alam.
# Penulisan Allah; bahawa Allah telah menuliskan pengetahuan-Nya secara umum 50 000 tahun sebelum penciptaan langit dan bumi, dan Dia menuliskannya sekali lagi setiap tahun, pada malam Lailatulqadar.
# Kehendak Allah; bahawa tidak ada perkara yang berlaku, sama ada baik, atau buruk menurut pandangan kita, melainkan itu semua berlaku dalam kehendak Allah, bersesuaian ilmu, kebijaksanaan dan rahmat-Nya.
# Penciptaan Allah; bahawa setiap perkara yang berlaku ialah ciptaan Allah, kerana Allah yang menciptakan manusia dan perbuatan mereka. Justeru perbuatan manusia dilakukan oleh manusia, tetapi ia tetap diciptakan Allah.
 
==Rujukan==