Majlis Perbandaran Muar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k →‎Pautan luar: geser posisi
Baris 36:
== Sejarah ==
Pengisyhtiharan [[Majlis Perbandaran Muar]] telah di sempurnakan oleh YAB Menteri Besar Johor pada 14 April 2001. [[Majlis Perbandaran Muar]] yang suatu ketika dahulu di kenali sebagai Majlis Daerah Muar Selatan (Di bawah Akta Kerajaan Tempatan, peruntukan peruntukan sementara 1973) merangkumi 17 buah mukim yang sehingga kini di duduki hampir 230, 000 orang penduduk pelbagai etnik.
 
== Visi, Misi dan Objektif ==
'''VISI'''
* MENJADIKAN MUAR SEBAGAI BANDAR MAHARANI BANDAR DIRAJA YANG UNIK DAN MAMPAN KE ARAH BANDAR WARISAN, PEMBUDAYAAN ILMU, DAM MESRA ALAM (HIJAU) MENJELANG TAHUN 2020.
 
'''MISI'''
* PEMERKASAAN TADBIR URUS PERKHIDMATAN PERBANDARAN MUAR SECARA EFISIEN, PROAKTIF, INOVATIF DAN BERINTEGRITI BAGI MENINGKATKAN MUTU PERBANDARAN YANG SEJAHTERA DAN MAMPAN DEMI KESELESAAN DAN KESEJAHTERAAN WARGA PERBANDARAN.
 
'''Objektif'''
* "Merancang dan mengawal pembangunan bagi mewujudkan sebuah Bandar Sejahtera dan Maju"
* "Memastikan undang-undang dan peraturan dikuatkuasakan dengan adil dan bijaksana"
* "Menyediakan kemudahan sosial yang lengkap dan teratur bagi
* "Melahirkan masyarakat berbudaya sihat"
* "Mewujudkan organisasi berinformasi dan inovatif"
* "Mengamalkan pengurusan Mesra Rakyat"
 
'''Objektif Penubuhan MPM'''
<br>Berbekalkan motto "CEKAP AMANAH DINAMIK MAKMUR", MPM menyasarkan untuk menjadi sebuah agensi kerajaan yang terunggul di daerah [[Muar]]. MPM mempunyai wawasan untuk menjadi pusat kecemerlangan (Centre Of Excellence) di kalangan pihak berkuasa tempatan. MPM juga berusaha untuk mengubah imej tradisi dan mengekalkan kesinambungan antara masyarakat dan pihak kerajaan.</br>
 
<br>Majlis Perbandaran Muar telah menggariskan beberapa objektif yang harus di jadikan panduan oleh setiap pekerja di sini bagi menjamin kualiti perkhidmatan yang tinggi dan dinamik. Antara objektif penubuhan MPM adalah :-</br>
* Memberi Perkhidmatan sebaik mungkin kepada pembayar pembayar cukai, mengatur dan mengawal pembangunan di kawasan pentadbiran.
* Mempertingkatkan prestasi pentadbiran dan pengurusan.
* Mempertingkatkan kebersihan dan perancangan pembangunan dalam semua sektor di kawasan pentadbirannya supaya menjadi lebih tersusun dan seimbang.
* Memperindahkan kawasan MPM sejajar dengan aspirasi dan harapan kerajaan.
* Menambahkan penyertaan bumiputera dalam bidang perdagangan atau perniagaan serta menyusun semula masyarakat.
 
== Rujukan ==