Astro Wah Lai Toi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 49:
}}
 
'''Astro Wah Lai Toi''' ({{zh-ts|t=華麗台|s=华丽台}}) (awalnya menggunakan nama '''Wah Lai Toi''' hingga 28 September 2003) ialah sebuah saluran televisyen bersiaran 24 jam yang dibawa terutamanya dalam [[bahasa Kantonis]] oleh [[Astro (televisyen satelit)|Astro]]. Astro Wah Lai Toi disifatkan sebagai serupa gaya penampilannya dengan stesen televisyen [[Hong Kong]] terutamanya [[TVB]] dan maka itu turut menyiarkan rancangan [[TVB]] di samping bahan buatan tempatan. bagi rancangan-rancangan tertentu penonton boleh memilih untuk menikmatinya sama ada dalam [[bahasa Kantonis]] atau [[bahasa Mandarin|Mandarin]] (bagi drama [[TVB]] dalam bahasa asal bagi bahan asing bukan [[Hong Kong]]).
 
== Sejarah ==
=== Latar belakang ===
Astro Wah Lai Toi melancarkan siaran pertamanya pada 1 Jun 1996 serta beberapa saluran televisyen dalaman yang lain seperti [[Astro Supersport]], [[Astro Vaanavil]], [[Astro AEC]] dan [[Astro Ria]] setelah sukses mendapatkan jumlah 23 saluran. Pada mulanya, Astro Wah Lai Toi menggunakan nama panggilan '''Wah Lai Toi''' hanya digunakan semasa dalam siaran disifatkan sebagai serupa gaya penampilannya dengan stesen televisyen [[Hong Kong]] terutamanya [[TVB]] dan maka itu turut menyiarkan rancangan [[TVB]] di samping bahan buatan tempatan. bagi rancangan-rancangan tertentu penonton boleh memilih untuk menikmatinya sama ada dalam [[bahasa Kantonis]] atau [[bahasa Mandarin|Mandarin]] (bagi drama [[TVB]] dalam bahasa asal bagi bahan asing bukan [[Hong Kong]]).
 
Pada 29 September 2003, perkataan Wah Lai Toi secara rasminya telah bertukar nama dan logo baharu kepada '''Astro Wah Lai Toi''' telah digunakan sempena ulang tahun ke-7 Astro, dilengkapi dengan dua segi empat tepat dan garisan melengkung di tengah. Perkataan "astro" (tanda perkhidmatan televisyen satelit) dalam huruf kecil di atas dan "Wah Lai Toi" dalam huruf besar masih digunakan di bawah dalam gabungan dua segi empat tepat.