Osu Sukam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 50:
==Pendidikan==
 
Osu mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) Kawang, dan menyambung pengajian peringkat menengah di Maktab Sabah, [[Kota Kinabalu]]. Pada tahun 1971, beliau meneruskan pengajiannya ke Institute of Statistician di United Kingdom dan menyambung pengajiannya empat tahun lagi di University of Buckingham, [[England]], dalam jurusan statistik. Beliau yang berkongsi hidup dengan Datin Noredah Majimpi memulakan kariernya sebagai Pegawai Tadbir Kementerian Pembangunan dan Tanah Industri Sabah pada tahun 1972 dan jawatan tertinggi beliau ialah sebagai Ketua Menteri Sabah pada tahun [[1999]].
 
==Politik==
 
Osu menyertai politik sebagai Ketua [[USNO]] Bahagian [[Papar]] pada tahun [[1981]] sebelum dipilih sebagai Timbalan Presiden USNO Pusat bagi penggal 1981/1983. Pada masa yang sama, beliau juga menjadi Setiausaha Agung UMNO bagi tempoh setahun pada 1982.Pada pilihan raya 1985, Osu menang di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Buang Sayang dan setahun berikutnya atas tiket USNO juga, beliau memenangi kerusi DUN Sulaman.Pada tahun 1986 pula, Osu sekali lagi diberi kepercayaan oleh parti itu apabila dilantik sebagai Naib Presiden USNO, bagaimanapun, beliau meletak jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sulaman pada tahun yang sama.
 
Beliau bertanding di kerusi Parlimen Papar atas tiket [[Barisan Nasional]] (BN) dan memenanginya pada tahun [[1986]].Ini berikutan hasrat Osu untuk menyertai parti UMNO pada tahun 1987. Beliau kemudiannya menjadi Ketua Jawatankuasa Sementara UMNO Bahagian Papar sebelum secara rasmi menyertai UMNO pada 31 Januari 1991.Beliau kemudian mempertahankan kerusi Parlimen Papar pada pilihan raya 1990 dan dipilih menjadi Ketua UMNO Bahagian Papar pada pemilihan [[1992]].
 
Osu seterusnya dilantik sebagai ahli MT UMNO bagi penggal 1993/1996. Pada tahun [[1995]], beliau kekal menang tanpa bertanding sebagai Ketua UMNO Bahagian Papar dan dilantik pula sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah.Beliau sekali lagi berjaya mempertahankan kerusi Parlimen Papar pada pilihan raya 1995 dan setahun kemudian, dipilih semula sebagai ahli MT bagi penggal 1996/1999 setelah menduduki tangga ke-15 dengan 1,104 undi.Pada November [[1996]], Osu akhirnya dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan UMNO Negeri Sabah.
 
Beliau juga kekal dengan jawatan Ketua UMNO Bahagian Papar untuk penggal [[1998]]/[[2001]] pada pemilihan parti.Pada pilihan raya [[1999]], Osu turut bertanding di kerusi DUN Kawang dan menang besar di kawasan tersebut. Beliau turut mempertahankan kerusi Parlimen Papar.
 
==Pautan Luar ==