Pengguna:Fandi89/Kotak pasir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
Pada 16 Mei 1990, album kesembilan Jamal, ''[[Seniman Menangis]]'' telah dikeluarkan. Antara lagu yang dikeluarkan sebagai single ialah "Seniman Menangis", "Inikan Nasib" dan "Jalan Yang Aku Lalui". Setahun kemudian, album kesepuluhnya, ''[[Jamal (album Jamal Abdillah)|Jamal]]'' dikeluarkan pada Jun 1991. Single pertama yang dikeluarkan untuk album ini ialah "Takdir Penentu Segala", tetapi lagu "Kekasih Awal dan Akhir" yang dikeluarkan sebagai single keempat menjadi kejayaan komersial.
 
Sekali lagi Jamal menunjukkan mutu lakonan yang memuaskan serta mendapat sambutan hangat. Filem-filem lakonan beliau ialah ''Sejati'' (1991), ''[[Kekasih Awal Dan Akhir (filem)|Kekasih Awal dan Akhir]]'' (1993), ''[[Suratan Kasih (filem)|Suratan Kasih]]'' (1996) dan ''[[Ghazal Untuk Rabiah (filem)|Ghazal Untuk Rabiah]]'' (1997). Semua filem lakonan beliau mencatat kutipan pecah panggung terutamanya filem ''Kekasih Awal dan Akhir'' bersama [[Sofia Jane]] yang memungut RM1 juta dalam tempoh 7 hari tayangan dan RM2.1 juta selepas hampir sebulan menemui peminat filem Melayu di pawagam-pawagam seluruh tanahair, Brunei serta Singapura. Namun begitu boleh dikatakan Jamal lebih cenderung ke arah bidang muzik dan tidak menjadikan bidang lakonan sebagai keutamaan.
 
Namun begitu boleh dikatakan Jamal lebih cenderung ke arah bidang muzik dan tidak menjadikan bidang lakonan sebagai keutamaan.
 
===2000-an===