Alam Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Manual revert Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 5:
'''Alam Melayu''' ialah istilah yang lazim dipakai di [[Malaysia]] untuk merujuk kepada [[Asia Tenggara Maritim]]. Penggunaan yang paling menonjol bagi konsep ini adalah pada awal abad ke-20, yang dianuti secara irredentist, oleh nasionalis Melayu dalam bentuk "Malaya Raya" (Melayu Raya), sebagai aspirasi untuk sempadan "semula jadi" atau diingini bangsa Melayu moden. Istilah "Alam Melayu" tidak wujud sebelum abad ke-20. Kesusasteraan Melayu klasik seperti [[Sejarah Melayu]] dan [[Hikayat Hang Tuah]] tidak menyebut istilah seperti ini. Istilah ini hanya berkembang selepas tahun 1930, dengan contoh direkodkan pertama datang dari ''Majalah Guru'', majalah bulanan negeri Malaya, dan surat khabar ''Saudara'', yang diterbitkan di [[Pulau Pinang]] dan diedarkan di seluruh [[Negeri-Negeri Selat]]. Istilah "Alam Melayu" berkembang dan popular selepas kemunculan gerakan nasionalisme Melayu pada suku kedua abad ke-20.<ref>Roff, William R. (1974), ''The Origins of Malay Nationalism'' (edisi ke-2), Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya. m/s. 153, 212–221</ref>
Istilah "Alam Melayu" hanyalah konsep politik Malaysia untuk menyebut orang orang luar ethnic "Melayu" supaya mau di sebut "melayu" Konsep ini sangat rancu bagi sebilangan orang orang non-melayu seperti Jawa, Sunda, Bali, Ntt, Banda, dan lain lain. Itu alasan kenapa Indonesia sangat "haram" menggunakan konsep itu, karena bersifat "rasis" dan bersifat menguntungkan sebagian pihak yang ber ethnic melayu seperti orang orang malaysia, dan melayu lainnya.
 
dan sifat orang Melayu yang sangat halu dan terlalu memaksakan kehendak lebih mengedepankan egonya, semua Nusantara di sebut melayu, itulah ketamakan orang melayu, terutama malaysia. Istilah ini di buat pertama kali oleh orang Barat. Kemudian malaysia menggunakan istilah ini juga.
 
==Geografi==