Mekanik kuantum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Loveless (bincang | sumb.)
Tikar aurum (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Mekanik kuantum''', kadangkala disebut '''Teori kuantum''' atau '''Fizik kuantum''', ialah satu teori fizik yang membincangkan perihal bahan di peringkat [[atom]] dan sub-atom. Konsep asasnya telah dikaji dan ditemui sejak tahun 1925 sehingga 1935 oleh [[Werner Heisenberg]], [[Erwin Schroedinger]], [[Max Born]], [[Pascual Jordan]], [[Wolfgang Pauli]], [[Niels Bohr]], [[Paul Dirac]], [[John von Neumann]] dan ahli-ahli fizik lain.
'''Mekanik kuantum''' adalah satu cabang [[fizik]] yang berbeza daripada cabang-cabang fizik yang sebelumnya. Cabang-cabang fizik seperti [[mekanik]], [[gelombang]], sifat bahan, [[termodinamik]], dan [[elektrik]] dan [[elektromagnet]] adalah berasaskan konsep mekanik yang diasaskan oleh [[Isaac Newton]] manakala mekanik kuantum adalah berasaskan prinsip-prinsip yang berbeza. Mekanik yang dibawa oleh Newton dapat digunakan untuk menerang banyak konsep dan pemerhatian kepada objek-objek yang besar dan bergerak dengan laju yang sederhana. Bagi kajian tentang objek yang bergerak dengan halaju yang tinggi, teori relativiti yang dikemukan oleh [[Albert Einstein]] perlu digunakan manakala bagi kajian tentang objek yang kecil seperti atom dan elektron, mekanik kuantum perlu digunakan. Mekanik yang dihasilkan oleh Newton juga dikenali sebagai Mekanik Newton atau Mekanik Klasik.
 
Teori ini merupakan cabang utama fizik zaman moden dan asas bagi pelbagai bidang lain seperti fizik atom, [[fizik jasad pejal]], fizik [[nuklear]] dan [[zarah]] selain [[kimia kuantum]] dan [[biologi kuantum]]. Oleh kerana fizik klasik kurang sesuai untuk digunakan bagi membincangkan sifat-sifat sesebuah sistem yang kecil, teori mekanik kuantum pula berupaya untuk memberikan kiraan yang tepat bagi ciri-ciri fizikal atom-atom, molekul-molekul, jasad-jasad pejal bahkan sistem [[biologi]].
 
'''Mekanik kuantum''' adalahberbeza satubukan cabangsahaja [[fizik]]dari yangsegi berbezastruktur daripadamatematik, cabang-cabangmalah turut bertentangan dengan beberapa konsep asas fizik yangklasik. Bagi menjelaskan teori ini, beberapa interpretasi telah sebelumnyadibangunkan. Cabang-cabang fizik seperti [[mekanik]], [[gelombang]], sifat bahan, [[termodinamik]], dan [[elektrik]] dan [[elektromagnet]] adalah berasaskan konsep mekanik yang diasaskan oleh [[Isaac Newton]] manakala mekanik kuantum adalah berasaskan prinsip-prinsip yang berbeza. Mekanik yang dibawa oleh Newton dapat digunakan untuk menerang banyak konsep dan pemerhatian kepada objek-objek yang besar dan bergerak dengan laju yang sederhana. Bagi kajian tentang objek yang bergerak dengan halaju yang tinggi, teori relativiti yang dikemukan oleh [[Albert Einstein]] perlu digunakan manakala bagi kajian tentang objek yang kecil seperti atom dan elektron, mekanik kuantum perlu digunakan. Mekanik yang dihasilkan oleh Newton juga dikenali sebagai Mekanik Newton atau Mekanik Klasik.