Tarian gelek: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BukanTeamBiasa (bincang | sumb.)
Mohamad Najib (bincang | sumb.)
Baris 16:
 
===Asal-usul===
Asal-usul bentuk tarian ini didebatkan secara aktif di kalangan peminat (''enthusiasts''), terutamanya diberikanmelalui kajian akademik yang terhad pada topik ini. Kebanyakan researchpenyelidikan pada bidang ini telah dilakukan oleh para penari yang cuba untuk memahami asal-usul tarian mereka. Meskipun, fakta yang sering diperlihatkan pada para tarian kelab malam profesional,{{Fact|date=July 2007}} telah membawa ke salah faham keseluruhannya pada sifat sebenarnya tarian dan telah memberikanmeningkatkan banyak ketambahan padakepelbagaian teori persengketaan berkaitan asal-usulnya. Oleh kerana tarian ini adalah pergabungangabungan banyak jenis tarian, ia tidak tidak diragui mempunyai banyak asal-usul - banyak merekakebanyakannya dalam tarian-tarian rakyat etnik.
Banyak penari subscribemenerima pada satu atau dari sebilangan teori yang lain mengenai asal usul bentuknya. Sesetengah teori ini adalahmenyatakan bahawa bentuk tarian ini adalah:
* berasal dari [[Greece]], disebarkan dengan [[Iskandar Agung]].
* berasal dari tarian asli pada Mesir Atas
* berasal dari sebuah tarian upacara agama yang Pendeta Wanita Kuil pernah sekali mengamalkan
* ia telah menjadi sebahagian dari amalan kelahiran tradisional di kawasan-kawasan asal usul
* telah disebar dari penghijrahan [[orang Roma]] (juga digelar "gypsygipsi") dan puak-puak berkaitan, berasal dari Banjara di [[Rajasthan]]{{Fact|date=December 2007}} di [[India]] barat laut.
* berasal dari [[Uzbekistan]], mengembara ke India melalui perdagangan hamba.
 
Dari teori-teori ini, penjelasan pertama jarang diinvokekandisebut, walaupun dengandikalangan proponentpenyokong kedudukan-tinggi sebagai Penari Mesir '''Doctor Mo Geddawi''' [http://www.globaldancearts.com/article11.htm promoting it].
Teori yang terkenal adalah bahawa ia berasal dari sebuah tarian agama. Buah fikiran ini biasanya suatu yang dirujukan pada dalam rencana mainstream pada topik, dan telah menikmati jumlahpublisiti publicityyang besarmeluas. Pada [[1960s1960-an]] seorang penyanyi/penari [[UnitedAmerika States|AmericanSyarikat]] singer/dancer Jamila Salimpour wasmeropakan salah oneseorang proponentpenyokongnya. Ia juga dimasyhurkan dalam karya-karya seperti ''Earth Dancing'' dan ''Grandmother's Secrets''.
 
Teori "birthing practices" menlingkupi suatu sub-set gerakan tarian dalam raqs sharqi moden. Diawamkan secara kuat oleh [http://www.casbahdance.org/ROOTS.htm kajian] penari/layperson anthropologist Maghribi (juga dikenali sebagai Carolina Varga Dinicu), ia termasuk karya semula gerakan secara tradisional digunakan untuk menunjukkan atau memudahkan kelahiran anak. Walaupun mengurangi suatu "origin point", teori ini mempunyai kelebihan beberapa rujukan bersejarah lisan, dan dibelakangi suatu komentari dalam karya [http://eres.geneseo.edu/farrellk/web/record.asp?id=53 The Dancer of Shamahka].