Bantuan:Ringkasan suntingan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
----
 
'''Ringkasan suntingan''' seharusnya dapat menjawab soalan, "Mengapa anda membuat suntingan ini?". Sentiasalah mengisi ruangan ringkasan setelah menyunting, ia merupakan suatu amalan yang amat digalakkan dalam wikipedia. Malahan perbuatan ini dianggap wajib bagi sebarang perbuatan pemadaman.
 
'''Ruangan Ringkasan''' yang dimaksudkan di sini merujuk kepada satu ruangan yang terletak di bahagian bawah laman suntingan yang digunakan untuk mengisi rumusan tetang suntingan yang anda lakukan terhadap rencana yang berkenaan.
Baris 11:
Rumusan penyuntingan yang anda lakukan itu dapat membantu pengguna lain untuk membuat keputusan sama ada mahu atau tidak untuk memeriksa perubahan yang telah dilakukan. Dengan demikian, mereka tidak perlu memeriksa kesemua perubahan untuk membersihkan segala anasir vandalisme. Dengan adanya kemudahan ini, pengguna wikipedia dapat memerangi gejala [[vandalisme]] dengan lebih efisen.
 
Ruangan ringkasan yang disediakan dalam sistem wiki ini diisi dengan maksimum 200 [[aksara]]. Sekiranya anda mengisi lebih daripada 200 aksara, maka aksara (mula daripada aksara yang ke 201) yang lebih ituselebihnya akan di abaikandiabaikan.
 
== Cara untuk menulis ringkasan ==