Satay (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
format
format
Baris 28:
|imdb_id =
}}
'''''Satay''''' merupakan sebuah filem [[Melayu]] yang diterbitkan di [[Malaysia]] pada tahun 1958. ''Satay'' diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.
 
''Satay'' mula ditayangkan pada tahun [[1958]] di pawagam seluruh negara dan enampilkan [[Wahid Satay]], Eddie, [[Salmah Ahmad]], Puteh Lawak dan ramai lagi.
 
==PengarahPlot==
Satay (Aiddie Ali), berumur 3tiga tahun, seorang anak yatim piatu yang dijaga oleh Pak Ali ([[Dollah Sarawak]]) yang menghidap penyakit T.B. Pak Ali ingin mencarikan seorang ayah untuk Satay di sebuah taman. Kamil ([[Wahid Satay]]), yang baru putus cinta dengan kekasihnya Fatimah ([[Salmah Ahmad]]), disebabkan ayah Kamil memandang kedudukan Fatimah tidak setaraf dengan Kamil. Kamil yang patah hati sedang memandu kereta mewahnya ke sebuah taman dimana Pak Ali memilih Kamil sebagai orang yang layak menjadi ayah angkat Satay dan memberitahu padanya yang Kamil itu adalah ayahnya.
Filem Satay diarah oleh pengarah K. M. Basker pada [[Filem Malaysia tahun 1958|1958]].
 
==Ringkasan==
Satay (Aiddie Ali), berumur 3 tahun, seorang anak yatim piatu yang dijaga oleh Pak Ali ([[Dollah Sarawak]]) yang menghidap penyakit T.B. Pak Ali ingin mencarikan seorang ayah untuk Satay di sebuah taman. Kamil ([[Wahid Satay]]), yang baru putus cinta dengan kekasihnya Fatimah ([[Salmah Ahmad]]), disebabkan ayah Kamil memandang kedudukan Fatimah tidak setaraf dengan Kamil. Kamil yang patah hati sedang memandu kereta mewahnya ke sebuah taman dimana Pak Ali memilih Kamil sebagai orang yang layak menjadi ayah angkat Satay dan memberitahu padanya yang Kamil itu adalah ayahnya.
 
Walaupun enggan, Kamil terpaksa menerima Satay atas tuduhan khalayak ramai di taman. Dia membawa Satay merayau-rayau di sekeliling bandar Singapura. Fatimah dan keluarga Kamil amat tertarik dengan kehadiran Satay dalam kehidupan mereka, sehingga siapakah yang akan berhak untuk menjaga Satay buat selama-lamanya?
Baris 57 ⟶ 54:
* Raja Ismail
 
==LaguPenerbitan==
Filem ''Satay'' diarah oleh pengarah K. M. Basker pada [[Filem Malaysia tahun 1958|1958]].
*
 
==Pencapaian==
#
 
==Lihat juga==
* [[Filem Malaysia tahun 1958|Satay]]
 
 
 
==Pautan luarRujukan==
<references/>
*
 
[[Kategori:Filem Malaysia tahun 1959|Satay]]