Otot rangka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Imej:Otot rangka.jpg|thumb|300px|Otot rangka.]]
'''Otot kerangka''' merupakan sejenis otot [[sarkomere|striated]] , lekat pada [[rangka]]. Otot rangka digunakan untuk memudahkan pergerakan, dengan mengenakan tekanan kepada tulang dan sendi;melalui pengecupan. Otot rangka secara umumnya kuncup secara terkawal melalui stimulasi saraf, walaupun ia boleh mengucup secara luar kawal.
 
'''Otot kerangkarangka''' merupakan sejenis otot [[sarkomere|striatedotot berstria]] ,yang lekat pada [[rangka]]. Otot rangka digunakan untuk memudahkan pergerakan, dengan mengenakan tekanan kepada [[tulang]] dan [[sendi;]] melalui pengecupan. Otot rangka secara umumnya kuncup secara terkawal melalui stimulasi saraf, walaupun ia boleh mengucup secara luar kawal.
Sel otot rangka mempunyai bentuk sylinder panjang, dan banyak nukleus. [[Nuklei]] otot ini terdapat di bawah membran plasma, yang mengosongkan bahagian tengah gentian otot untuk [[myofibril]]. Aturan unik ini membenarkan pergerakan yang lebih berkesan. Otot ini biasanya mempunyai salah satu hujungnya terlekat kepada tulang pengun, (seperti [[skapula]]) dan hujung satu lagi lekat pada pertengahan sendi (selitan otot), kepada tulang lain seperti [[humerus]]).
 
Sel ototOtot rangka mempunyai bentuk sylinder bersilinderan panjang, dan banyak nukleus. [[Nukleinukleus]] berbilang. Nukleus otot ini terdapat di bawah [[membran plasma,]] yang mengosongkan bahagian tengah gentian otot untuk [[myofibrilmiofibril]]. Aturan unik ini membenarkan pergerakan yang lebih berkesan. Otot ini biasanya mempunyai salah satu hujungnya terlekat kepada tulang pengun,pegun (seperti [[skapula]]), dan hujung satu lagi lekat pada pertengahanmelintasi sendi (selitandan otot),melekat kepada tulang yang lain seperti [[humerus]]).
ń==Bagaimana tulang rangka berfungsi==
Kekuatan otot kerangka selari dengan kawasan keratan lintangnya. Kekuatan badan pula bergantung kepada prinsip [[biomekanik]] (jarak di antara selitan otot dan sendi, saiz otot, dan sebagainya.). Otot biasanya diatur berlawanan agar apabila satu kumpulan otot mengucup, satu kumpulan otot lagi longai.
 
ń==Bagaimana tulang rangka berfungsi==
Sel otot rangka dirangsangkan oleh [[acetylcholine]], yang di bebaskan di [[persimpangan neuromuskular]] oleh [[neuron motor]]. Apabila sel dirangsangkan, [[retikulum sarkoplasmik]]nya akan membebaskan [[ion]] [[kalsium]] (Ca<sup>2+</sup>), ini berinteraksi dengan myofibrils dan, dengan itu, mendorong pengucupan otot (melalui [[mekanisma filament selisih|mekanisma filament selisih "sliding filament mechanism"]]). Selain kalsium, proses ini memerlukan [[adenosine triphosphate]] (ATP). ATP dihasilkan melalui proses [[metabolisma]] yang [[kreatine phosphate]] dan [[glykogen]], yang disimpan dalam sel otot; dan juga metabolisma [[glukos]] dan [[asid lemak]], diperolehi daripada [[darah]].
Kekuatan otot kerangkarangka selari dengan kawasan keratan lintangnya. Kekuatan badan pula bergantung kepada prinsip [[biomekanik]] (jarak di antara selitan otot dan sendi, saiz otot, dan sebagainya.). Otot biasanya diatur berlawanan agar apabila satu kumpulan otot mengucup, satu kumpulan otot lagi longai.
 
Sel otot rangka dirangsangkan oleh [[acetylcholineasetilkolina]], yang di bebaskan di [[persimpangan neuromuskular]] oleh [[neuron motor]]. Apabila sel dirangsangkan, [[retikulum sarkoplasmiksarkoplasma]]nya akan membebaskan [[ion]] [[kalsium]] (Ca<sup>2+</sup>),. iniIni akan saling berinteraksibertindak dengan myofibrilsmiofibril dan, dengan itu, mendorong pengucupan otot (melalui [[mekanismamekanisme filamentfilamen selisih|mekanisma filament selisih "sliding filament mechanism"gelongsor]]). Selain kalsium, proses ini memerlukan [[adenosineadenosina triphosphatetrifosfat]] (ATP). ATP dihasilkan melalui proses [[metabolisma]] yang memetabolismekan [[kreatinekreatina phosphatefosfat]] dan [[glykogenglikogen]], yang disimpan dalam sel otot; dan juga metabolismaserta [[glukosglukosa]] dan [[asid lemak]], yang diperolehi daripada [[darah]].
Setiap neuron motor mengawal sekumpulan sel otot, dikenali sebagai unit motor. Apabila lebih tenaga diperlukan, dari apa yang dihasilkan oleh satu unit motor, lebih banyak unit dirangsangkan; ini dikenali sebagai rekruit unit motor. Jika lebih tenaga diperlukan dari apa yang boleh di dapati dari pengucupan unit semasa, neuron motor akan menghantar stimulasi tambahan; ini menyebabkan proses ringkasan pengucupan "contractile summation", yang meningkatkan tahap pengucupan. Jika otot mengucup secara maksima, ia dikatakan telah mencapai tahap [[pengucupan tetanik]].
 
sgsfgsgsgs
Setiap neuron motor mengawal sekumpulan sel otot, yang dikenali sebagai "unit motor". Apabila lebih tenaga diperlukan, dari apa yang dihasilkan oleh satu unit motor, lebih banyak unit dirangsangkan; ini dikenali sebagai rekruit"penglibatan unit motor". Jika lebih tenaga diperlukan dari apa yang boleh di dapati dari pengucupan unit semasa, neuron motor akan menghantar stimulasirangsangan tambahan; ini menyebabkan proses ringkasan pengucupan "contractilepenjumlahan summationpengecutan", yang meningkatkan tahap pengucupan. Jika otot mengucup secara maksima, ia dikatakan telah mencapai tahap [["pengucupan tetanik]]".
 
==Gentian Merah dan Putih==
Otot rangka mengandungi dua jenis gentian, digunakan untuk menghasilkan ATP; jumlahnya berbeza dari otot ke otot, dan dari seseorang dengan yang lain.
 
* Gentian merah ("sentak-perlahan "slow-twitch") mempunyai lebih [[mitokhondriamitokondria]], menyimpan [[oksigen]] dalam [[myoglobinmioglobin]], bergantung kepada [[metabolismametabolisme aerobikaerob]], dan dikaitkan dengan [[daya ketahanan]]; ia menghasilkan ATP lebih perlahan. [[Sukan marathon|Pelari maraton]] cenderung mempunyai lebih banyak gentian merah.<br>
*Gentian putih ("sentak pantas "fast-twitch") mempunyai kurang mitochondriamitokondria, mampu untuk lebih berkuasa (tetapi lebih pendek) pengucupan, metabolismetabolisme ATP lebih pantas, dan lebih kemungkinan mengumpul [[asid laktik]]. Pengangkat berat dan pemecut cenderung mempunyai lebih fibergentian putih.
 
''Lihat juga'': [[otot kardiakkardium]], [[otot licin]].
 
[[Kategori: Anatomi manusia]]
Lihat juga: [[otot kardiak]], [[otot licin]]
 
[[de:Skelettmuskel]]