Batu Caves: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
[[Image:Thaipusam idols.jpg|thumb|right|Kavadi yang di bawa oleh penganut Hindu semasa perayaan Thaipusam sebagai membayar nazar, atau tanda berterima kasih kepada Lord Subramania.]]
 
Batu Caves pada asalnya merupakan salah satu tempat berlindung orang asli dari suku Temuan yang mengaitkan Batu Caves dengan kisah [[Si Tenggang]]. <ref>http://www.keene.edu/library/OrangAsli/OralTrad.pdf</ref>
Batu Caves diterokai pada tahun [[1878]] oleh pedagang India [[K. Thambusamy]] merupakan unjuran besar batu kapur, yang menyimpan beberapa peralatan suci bagi Lord Subramania. Di dalam gua ini keadaan adalah gelap, sejuk dan agak menakutkan, tetapi mempunyai pemandangan yang menakjubkan.
 
Batu Caves kemudiannya diterokai pada tahun [[1878]] oleh pedagang India [[K. Thambusamy]] merupakan unjuran besar batu kapur, yang menyimpan beberapa peralatan suci bagi Lord Subramania. Di dalam gua ini keadaan adalah gelap, sejuk dan agak menakutkan, tetapi mempunyai pemandangan yang menakjubkan.
 
27-29 April 1980, [[Majlis Belia Malaysia]] (MBM) mendesak agar kerja-kerja loji [[kuari]] di Batu Caves yang masih berterusan itu hendaklah dihentikan serta-merta.