Orang Turki di Jerman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SieBot (bincang | sumb.)
Amirfikrie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
{{Diaspora Turki}}
 
'''Orang Turki Jerman''' adalah [[Jerman|orang Jerman]] berketurunan [[Turki]] denganyang pengenalanmenetap bervariasi sebagai pada besarnyadi [[Demografi Jerman|masyarakat Jerman]]. danIstilah memperbaikikanini sebuahkadang-kala pertaliandigunakan dengan sociologitidak Turki,tepat melaluiuntuk affiliasimerujuk berbudayakepada dankumpulan bersejarahimigran bukan berketurunan Turki di Jerman.
 
Pada tahun 2004 terdapat di antara 1.739 sehingga 1.907 juta orang Turki di Jerman yang merupakan sebahagian daripada 26 peratus orang asing (Ausländer) yang berdaftar di Jerman. Manakala pada tahun 2002 didapati terdapat seramai 730,000 rakyat Jerman yang berketurunan Turki. Maka, secara totalnya, angka penduduk Jerman yang mempunyai hubungan dengan Turki adalah berjumlah 2.637 juta orang, ataupun kira-kira 3 peratus daripada jumlah penduduk.
Dengan sebuah bilangan kira-kiranya 2.2<ref>http://www.destatis.de/presse/deutsch/pm2006/p1340025.htm 1,7 million Turkish citizens</ref>—2.6<ref>http://www.tusiad.org/haberler/basin/ab/9.pdf TUSIAD Report on Turks in the European Union, compiled from Eurostat and German Federal Office of Statistics figures</ref><ref>http://www.iht.com/articles/2005/11/14/news/turks.php International Herald Tribune article</ref> juta orang Turki di Jerman (termasuk yang telah mendapatkan warga negara Jerman) membentukkan kaum minoriti terbesar di Jerman. Sebuah perkiraan 415,000<ref>read it in 'Beauftragte der Bundesregierung für Ausländerfragen: Daten und Fakten zur Ausländersituation. 20. Auflage'</ref>—750,000<ref>http://www.tusiad.org/haberler/basin/ab/9.pdf TUSIAD Report on Turks in the European Union, compiled from Eurostat and German Federal Office of Statistics figures</ref> mereka telah mendapatkan kewarganegaraan Jerman. Kebanyakan mereka boleh didapati di mana yang pernah dahulu dikenali sebagai [[Jerman Barat]]. [[Berlin]], [[Frankfurt]], [[Hamburg]], [[Rhine-Ruhr]] ([[Cologne]], [[Duisburg]] dan [[Dortmund]]) ada masykarakat-masyarakat Turki yang besar. Negeri dengan penduduk Turki terbesar adalah [[Utara Rhine-Westphalia]]. Walaupun kebanyakan orang Turki tinggal di bandar, banyak juga penduduk mereka berada di sesetengah kawasan perkampungan Jerman, terutamanya di [[Baden-Württemberg]], [[Hessen]] dan [[Nordrhein-Westfalen|North-Rhine Westphalia]]. [[Döner kebab]], suatu makanan Turki, adalah [[masakan segara]] yang termasyhur di Jerman.
 
Kebanyakan orang Turki di Jerman boleh didapati di kawasan yang dahulunya dikenali sebagai [[Jerman Barat]]. Bandar-bandar besar seperti [[Berlin]], [[Frankfurt]], [[Hamburg]], [[Rhine-Ruhr]] ([[Cologne]], [[Duisburg]] dan [[Dortmund]]) mempunyai populasi Turki yang besar. Negeri dengan penduduk Turki terbesar adalah [[Rhine-Westphalia Utara]]. Walaupun kebanyakan orang Turki tinggal di bandar, ramai juga di antara mereka yang menetap di beberapa kawasan luar bandar, terutamanya di [[Baden-Württemberg]], [[Hessen]] dan [[Nordrhein-Westfalen|North-Rhine Westphalia]]. [[Döner kebab]], sejenis makanan Turki, adalah [[masakan segera]] yang termasyhur di Jerman.
 
==Sejarah==
Baris 22 ⟶ 24:
[[Image:Berlin IslamischerFriedhof 05.jpg|thumb|left|250px|Kubur Turki Berlin bersampingan dengan sebuah masjid jenis Ottoman, dibina pada [[1863]]]]
 
Berdasarkan perhubungan baik TurkishTurki-GermanJerman darisejak abad ke-19th19 dan seterusnya, Jerman telah mempromosikan pendatanganimigrasi Turkishorang-orang Turki ke dalamnegara negaranyatersebut. Akan tetapi, migrasi orang Turki secara besar ke Jerman secara besar-besaran tidak berlaku sehingga secondseparuh halfkedua abad ke-20. Jerman ditimpa sebuah kekurangan sumber manusia pada acutenya selepas [[Perang Dunia II]] dan, pada tahun [[1961]], [[Republik Persekutuan Jerman]] (Jerman Barat) telah merasmikan jemputan pekerja [[Turki]] ke Jerman untuk memenuhi voidkekosongan ini, terutamanya untuk bekerja di kilang-kilang yang menolongtelah bangunkanmenyumbangkan miraclekepada perekonomiankeajaiban ekonomi Jerman. Para wibawapekerja menamakanini orang-orangdinamakan inisebagai ''[[Gastarbeiter]]'' ([[Bahasa Jerman]] untuk ''pekerja tetamu''). Kebanyakan orang Turki di Jerman trace moyang mereka ke Tengah dan Timur [[Anatolia]]. Hari ini Orangorang-orang Turki adalahmembentuk kaum minoriti Jerman terbesar dan membentuk minoriti Muslim yang terbesar di Jerman.
 
SebagaimanaSebahagian affiliasibesar politik yang diketahui,daripada orang Turki Jerman penyokong kuatmenyokong [[Social Democratic Party of Germany]]. Sebuah kaji selidik berikutnyaberikutan [[Pilihanraya Persekutuan Jerman, 2005|Pilihanraya Persekutuan 2005]] memberi dakwaanmendapati bahawa hampir 90% mengunditelah untukmengundi persekutu [[Gerhard Schröder]]'s daripada parti SPD/[[Alliance '90/The Greens|Green]].
 
==Orang Turki ==