Tali: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 25:
==Jenis pembuatan tali==
 
===Tali baringrentang atau pulas ===
 
Tali baring, juga dikenali sebagai ''tali pulas'', secara sejarah adalah bentuk tali yang meluas digunakan, setidaknya dalam sejarah moden Barat. Kebanyakan tali pulas terdiri dari tiga utas dan biasanya dibaringdirentang ke kanan, atau dipulas kearah kanan. Biasanya, tali baringrentang tiga utas dikenali sebagai biasa atau tali baringrentang hawser. Tali empat utas biasanya dikenali sebagai ''shroud-laid'', dan tali yang dipulas menggunakan 3 atau lebih tali dikenali sebagai ''kabel baringrentang - (laid cable)''.
[[Imej:Metters rope serpentine vtm.jpg|thumb|Penghasilan tali menggunakan kaedah tali pulas pada Mesin Pembuat Tali Metters 1928]]
Tali pulas dihasilkan dalam tiga langkah. Pertama, [[gentian]] dikumpul dan dipulas bagi menghasilkan benang. Sejumlah benang ini kemudiannya dipulas bersama bagi membentuk utasan. Utasan ini dipulas bersama bagi membentuk tali. Pulasan benang berlawanan dengan utasan, dan seterusnya berlawanan dengan arah pulasan tali. Pulasan berlawanan ini membantu mengekalkan bentuk tali. Sebaliknya, tali yang dihasilkan menggunakan kaedah ini terurai di bawah tekanan, yang menyebabkan putaran, herotan, hockling dan regangan. Sebarang tali jenis ini perlu dibebat hujungnya mengunakan sabarang cara untuk menghalangnya dari terburai. Tali pulas mempunyai kecenderungan bagi dililit. Tali baringrentang normal pelruperlu dililit ''dengan matahari'', atau ikut arah jam, bagi menghalang herot. Lilitan arah ini memberi pulasan kepada tali. Salah satu kelemahan kaedah ini adalah setiap gentian terdedah kepada geseran beberapa kali sepanjang panjang tali tersebut. Ini bererti bahawa tali itu boleh merosot kepada serpihan beberapa inci, yang tidak mudah dikesan menggunakan mata kasar.
 
=== Tali dianyam ===