P-3 Orion: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Kearah memperkasa bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu sejagat...
Yosri (bincang | sumb.)
Kearah memperkasa bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu sejagat...
Baris 143:
* '''P-3P''': enam bekas-RAAF pada asalnya P-3B piwaian tetapi kemudiannya dipertingkatkan bagi Pasukan Udara Portugis. Ia kini diganti dengan P-3C Update II.5 lebih baru yang dahulunya dikendalikan oleh Tentera laut DiRaja Belanda.
* '''P-3T''': Dua P-3A diubah suai bagi Tentera laut DiRaja Thai.
** '''VP-3T''': Sebuah P-3A diubah suai bagi kegunaan VIP [[Tentera laut DiRaja Thai]] dan sebahagian operasi pemantauan.
*'''P-3W''': Dinamakan bagi kegunaan dalaman oleh Tentera Udara DiRaja Australia (''Royal Australian Air Force - RAAF'') bagi membezakan 10 pesawat P-3C pertama yang didapati dalam tatarajah Update 2 P-3C (1978-79) dari 10 pesawat berikut yang diterima dalam tatarajah Update 2.5 (1982-83). Pesawat awal dinamakan P-3C dan pesawat baru sebagai P-3Ws. Kesemua dilengkapi dengan Pemproses Akoustik AQS-901 British. Akhirnya dengan kesemua perkakas ditingkatkan kepada sistem misi, kedua jenis digabung menjadi satu dan kini kesemua mereka dikenali sebagai AP-3C.
* '''AP-3C''': Semua pesawat Tentera Udara DiRaja Australia P-3C/W yang dipertingkat sepenuhnya dengan sistem misi baru sepenuhnya oleh L-3 Communications bagi merangkumi RADAR Elta SAR/ISAR dan sistem Pemproses Akoustik GD-Canada.
** '''TAP-3''': 3 model B diubah suai bagi tugasan latihan dengan [[Tentera Udara DiRaja Australia]], dengan perkakasan [[perperangan anti-kapal selam|ASW]] disingkir dan tempat duduk penumpang dipasang. Dikeluarkan dari perkhidmatan dengan pengenalan penuh dalam perkhidmatan Simulator AP-3C. Namanya membayangkan ia sebagai 'Training Australian P-3'
* '''P-3CK''': Nama bagi lapan pesawat terpakai P-3B yang Tentera laut Republik Korea beli dari USN dan dibina semula sengan tatarajah sayap P-3Cdan dipasang dengan Peralatan Sistem Misi dipertingkat oleh Korea Aerospace Industries dan L-3 Communications.
* '''P-3AEW&C''' (asalnya digelar "Sentinel"): Lapan pesawat P-3B diubah suai kepada pesawat Kawal dan Amaran Awal Udara. P-3AEW&C digunakan oleh Kastam dan Perlindungan Sempadan Amerika Syarikat bagi memintas dadah dan misi keselamatan dalam negeri. "Slicks" adalah P-3 dengan turet optik di muncung yang sering kali bertindak bersama kapal AEW.
* '''[[CP-140 Aurora]]''': Pengintipan jarak jauh, perperangan anti kapal selam bagi Pasukan Bersenjata Kanada. Ia berasaskan rangka P-3 Orion, tetapi dipasang set eletronik lebih maju jenis [[S-3 Viking]].
* '''[[CP-140 Aurora|CP-140A Arcturus]]''': Tiga CP-140 tanpa perkakasan ASW dipasang bagi latihan kakitangan Aurora dan pelbagai misi rondaan persisiran.
*'''Orion 21''' cadangan baru dan versi dipertingkat bagi mengganti P-3 Orion; kalah kepada Boeing P-8.
 
==Spesifikasi (P-3C Orion)==