Justin Hartley: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
{{Infobox actorActor
{{BM}}
| image = Replace this image male.svg
{{Infobox actor
| image = Replace this image male.svg <!-- [[Freely licenced]] images only. NO SCREEN CAPTURES. Please do not put a fair-use image here, it will be deleted - see [[WP:NONFREE]] -->
| name = Justin Hartley
| caption =
Baris 11 ⟶ 10:
}}
 
'''Justin Hartley''' (lahir [[Januari 29 Januari]] [[1977]]) adalah seorang [[pelakon]] [[Amerika Syarikat]], termasyhur dengan gambaran wataknya sebagai [[Fox Crane]] dalam sandiwara siang hari [[NBC]] ''[[Passions]]'' dan [[Green Arrow|Oliver Queen/Green Arrow]] dalam ''[[Smallville (siri TV)|Smallville]]''.
 
==Hidup Kehidupan awal ==
Anak kedua daripada empat adik-beradik, Justin Hartley membesar di [[Orland Park, Illinois]] dengan abangnya Nathan dan adik perempuan Megan dan Gabriela. Seorang pemainyang gemar bermain [[bola keranjang]] yang avid, dia juga bermain [[bola sepak]] dan [[besbol]] di [[''Carl Sandburg High School]]''. Hartley menghadiri [[Universiti Southern Illinois]] dan [[Universiti Illinois di Chicago]], iaitu major dalamdengan perfileman dan sejarah sebagai mata pelajaran utama.
 
== Pekerjaan ==
Hartley melakonkan watak [[Fox Crane]] dalam sandiwara siang hari ''[[Passions]]'', dari [[17 Disember]] [[2002]] hingga [[10 Februari]] [[2006]]. Pada 2006, Hartley bermainmemainkan watak buku komik [[Aquaman]] dalam sebuah pilot televisyen untuk [[The CW Television Network|CW]] bertajuk ''[[Aquaman (atur caraprogram TV)|Aquaman]]'' (atau ''Mercy Reef''). Walaupun dia tidak pernah disiarkan, pilot ini kemudian muncul dalam talian. Hartley telah melakukanmelakonkan tujuh episod sebagai jutawan Oliver Queen (identiti rahsianyarahsia [[Green Arrow]]) dalam siri CW ''[[Smallville (siri TV)|Smallville]]'' terkemudiankemudiannya pada tahun itu.
 
AdanyaTerdapat satu siri-mikro beranimasianimasi mikro bertajuk "Smallville Legends: The Oliver Queen Chronicles" pada Sprint Wireless, menunjukkan asal-usul Green Arrow sebagai pemuda, denganyang tiada kaitan dengan Hartley . Dia juga dimuatkan untuk menggambarkan "Ben" dalam siri baru ''[[Eight Days a Week (siri TV)|Eight Days a Week]]'' berhadapanbersama [[Christina Milian]] dan [[Mario Lopez]] sebagai suatu penggantianpengganti tengah-musim tetapi diaia juga dibatalkan sebelum ia dapatpun disiarkan, dan juga reprisemelakonkan semula watak Oliver Queen/Green Arrownya dalam ''Smallville'' untuk satu episod. Dia dijadualkan untuk muncul dalam sebuah sandiwara perubatan di CW tetapi sekali lagi, tidak diambil, khabar angin mengatakan dia mungkin akan kembali ke Smallville kerana dia masih berada bawah kontrak dengan [[CW Network|CW]].
 
Hartley adalah pelakon ketika untuk menlakonkanmelakonkan watak [[Aquaman]], dan mulayang pertama menjadi [[Green Arrow]] di televisyen. Dalam episod ''Smallville'', "Justice", dia bermain [[Green Arrow]] bersamaanbersama dengan ''[[Aquaman]]'' ([[Alan Ritchson]]), pelakon kedua untuk memainkan watak apabilajika memasukidimasukkan Gordon Goodman, yang berlakon dalam filem pelajar [[UCLA]] [[1984]] yang sering dijelaskan sebagai seorang pilot tidak dijual atau wayang TV.<ref>[http://www.kryptonsite.com/manyfacesaquaman.htm Many Faces of Aquaman] KryptonSite.com</ref>
 
==Hidup Kehidupan peribadi ==
Pada 2003, Hartley bermula keluar dengan pelakon bersama ''Passions''nya [[Lindsay Korman]] (yang bermain [[Theresa Lopez-Fitzgerald]]). Selepas enam bulan, kedua mereka bertunang pada [[13 November 13]] [[2003]]. Untuk kehormatanmeraikan keluaranjanji cintatemu mereka beramayang pertama, mereka berkahwin dalam sebuah majlis kecil pada [[Mei 1 Mei]] [[2004]]. Mereka turut gembira denganmendapat anak pertama mereka, Isabella Justice, pada [[Julai 3 Julai]] [[2004]].
 
== Filmografi ==
* ''Race You To the Bottom'' (2005) - Joe
* ''[[Aquaman (atur cara TV)|Aquaman]]'' (2006, TV) - Arthur Curry/'A.C.'/Orin (pilot tidak diambil).
Baris 35:
* ''Spring Breakdown'' (2008) - Todd
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
* [http://justinhartleyonline.net Justin Hartley Online, Lamatapak Utamarasmi]
* {{imdb name|id=1261997|name=Justin Hartley}}
* {{tvtome person|id=162429|name=Justin Hartley}}
 
{{DEFAULTSORT:Hartley, Justin}}
[[CategoryKategori:Kelahiran 1977]]
[[CategoryKategori:Pelakon filem Amerika]]
[[CategoryKategori:Pelakon sandiwara lipur lara Amerika]]
[[CategoryKategori:Pelakon televisyen Amerika]]
[[CategoryKategori:PelakonOrang Illinoishidup]]
[[Category:Orang hidup]]
[[Category:Orang dari Knox County, Illinois]]
[[Category:Siswazah Universiti Illinois di Chicago]]
 
[[de:Justin Hartley]]