Patung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.54.14.25 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh ArrazzazBot
Baris 10:
Terdapat sebuah [[legenda bandar]] tentang kod untuk mencipta arca penunggang [[kuda]]. Kuku kuda dikatakan menunjukkan bagaimana penunggangnya menemui ajalnya. Satu kuku kuda diangkat naik menunjukkan bahawa penunggangnya maut kerana cedera parah atau juga hanya dilukai dalam pertempuran. Sebaliknya, dua kuku kuda diangkat naik menunjukkan bahawa penunggangnya dibunuh dalam pertempuran. Walaupun demikian, sebuah tinjauan tentang arca-arca penunggang kuda di kebanyakan bandar raya [[Eropah]] yang utama menunjukkan bahawa legenda bandar ini tidak berasas. Walau jika legenda tersebut adalah benar, amalannya kelihatan pupus pada [[abad ke-19]]. <ref>[http://www.snopes.com/military/statue.htm Laman web ''Snope:'' Arca pengehadan]</ref> <ref>[http://www.straightdope.com/classics/a5_074.html Laman web ''Straightdope:'' Untuk arca, adakah bilangan kaki kuda yang diangkat naik menunjukkan takdir penunggangnya?]</ref>
 
== Arca ialah patung yang menggambarkan sesuatu entiti yang khusus, biasanya manusia, peristiwa, haiwan atau objek. Tumpuannya ialah perlambangan.
== Lihat juga ==
 
* [[Patung hidup]]
Banyak arca dicipta melalui tempahan untuk memperingati sesuatu peristiwa bersejarah, atau kehidupan seorang tokoh. Ia bertujuan sebagai seni awam yang dipamerkan di luar, tetapi kekadangnya juga dipamerkan di dalam bangunan awam untuk menegaskan sesuatu kepada para orang lalu dengan cara yang lebih ketara daripada apa yang boleh ditekankan melalui penggunaan perkataan.
* [[Patung penunggang kuda]]
 
* [[Patung raksasa]]
Kekadangnya, arca-arca pada dirinya mengilhami peristiwa bersejarah sendiri. Umpamanya pada tahun 1986, apabila Patung Liberty meraikan hari ulang tahunnya yang ke-100, suatu perayaan tiga hari diadakan yang menarik 12 juta orang. Perayaan ini dikatakan merupakan peristiwa awam yang terbesar di dunia sehingga hari ini. Senarai tetamunya amat unik. "Kami menjemput semua arca agung di dunia ke majlis hari jadinya dan mencipta boneka-boneka raksasa untuk mewakili arca-arca tersebut", kata Jeanne Fleming, pengarah acara itu. Setiap arca tiba dengan diiringi oleh muzik asli."
* [[Senarai patung]]
 
* [[Senarai patung mengikut tingginya]]
Terdapat sebuah legenda bandar tentang kod untuk mencipta arca penunggang kuda. Kuku kuda dikatakan menunjukkan bagaimana penunggangnya menemui ajalnya. Satu kuku kuda diangkat naik menunjukkan bahawa penunggangnya maut kerana cedera parah atau juga hanya dilukai dalam pertempuran. Sebaliknya, dua kuku kuda diangkat naik menunjukkan bahawa penunggangnya dibunuh dalam pertempuran. Walaupun demikian, sebuah tinjauan tentang arca-arca penunggang kuda di kebanyakan bandar raya Eropah yang utama menunjukkan bahawa legenda bandar ini tidak berasas. Walau jika legenda tersebut adalah benar, amalannya kelihatan pupus pada abad ke-19. [1] [2]
* [[Seni pahat]] (atau seni arca)
* [[Tugu Peringatan]]
* [[Ukiran batu]]
 
==Rujukan==