Grup Gerak Khas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 234:
 
Sekarang tibalah masa untuk pelatih mengaplikasikan segala apa yang telah dipelajari dan diharungi pada peringkat sebelumnya.Peringkat inilah merupakan ujian sebenar pelatih.
Permulaan ujian mereka terpaksa berdayung sejauh 100 km menuju ke kawasan operasi.Tiba di sana,mereka perlu mencari dan mengenalpasti lokasi kawasan musuh,mengatur gerak dan seterusnya melancarkan serangan ke kawasan itu.Setelah serangan berjaya dilaksanakan dan objektif tercapai,mereka terpaksa pula melarikan diri dari musuh yang cuba memusnahkan mereka.Dalam pelarian ini,mereka juga perlu mengelak dari ditangkap.Inilah yang dinamakan escape & evasion atau Survival, Evasion, Resistance & Escape (SERE). Jikalau ditangkap, itu bukan bermakna mereka gagal kursus secara total. Syarat lain akan dikenakan pula. Kepada pelatih yang tertangkap, mereka akan diseksa sebenar-benarnyaseperti tawanan perang. 'Musuh' akan mengikat kaki pelatih ke atas dan digantung. Ia dibiarkan begitu selama sehari tanpa diberi makan. Pelatih juga akan dipukul dan dipaksa memakan najis. Penyeksaan ini akan berterusan sehingga tamat kursus, selagi pelatih boleh bertahan. Jarak pelarian ini sejauh 240 km!!!Untuk mengelak dari ditangkap,mereka tidah boleh leka atau tidur sepanjang E&E itu.Masa yang diambil kira-kira 5 ke 7 hari untuk menamatkan jarak sejauh itu.
 
Segala ujian yang mereka harungi ini tak mungkin mampu dilakukan oleh manusia biasa.
Mereka akan diberi rehat seminggu selepas itu sebelum hari penganugerahan beret. Anggota yang berjaya akan membuat satu demonstrasi serangan pantai keatas kubu musuh yang berada hampir dengan gigi air kepada tetamu kehormat.