Sujud: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
[[Image:Mosque.Qibla.01.jpg|thumb|right|200px|Muslim sujud ketika solat]]
{{cleanup}}
'''SujudSajdah''' ({{lang-ar|ُسجدة}}), {{IPA2|sæʤədæh}} atau '''sujūd''' ({{lang-ar|سُجود}}, {{IPA2|sʊʤʊːdə}}) merupakan [[bahasa Arab|perkataan Arab]] yang boleh disama ertikan dengan perbuatan meletakkan dahi, hidung, kedua-dua telapak tangan, kedua-dua lutut dan kedua-dua perut anak jari-jari kaki pada keadaan serentak di lantai dengan tujuan tertentu kerana [[Allah]] pada waktu dan masa-masa tertentu.Sambil diikutiKetika sujud, Muslim dikehendaki membaca bacaan tertentu dalam dalam perbuatannya itu.
 
DefinisiTakrifan sujud ini boleh ini boleh disejajarkan dengan kewajipan bersujud yang telah diperintahkan Allah dan RasulNya. Sabda Muhammad Rasullullah yang bermaksud:
:''"Aku diperintah (oleh Allah) bahawa aku sujud di atas tujuh anggota, di atas dahi dan diisyarat dengan tangannya di atas hidungnya,dan dua tangan dan dua lutut dan perut-perut anak jari dua kaki".'' (Hadis Muttafaqun Alaih)
 
== Jenis-jenis Sujudsujud dalam Islam ==
''"Aku diperintah(oleh Allah)bahawa aku sujud di atas tujuh anggota,di atas dahi dan diisyarat dengan tangannya di atas hidungnya,dan dua tangan dan dua lutut dan perut-perut anak jari dua kaki".''
Hadis Mutafaqul Alaih.
 
* '''===Sujud solat fardhu'''===
 
== Jenis-jenis Sujud dalam Islam ==
 
* '''Sujud solat fardhu'''
Sujud ini dilaksanakan ketika mendirikan solat fardhu iaitu ketika:
 
* [[Solat Subuh]]
* [[Solat Zohor]]
Baris 19 ⟶ 15:
* [[Solat Isyak]]
 
* [[===Sujud Sahwi]]===
* [[Sujud sahwi]]
 
* '''===Sujud Sahwi'''Tilawah===
ErtinyaSujud Tilawah ialah sujud kerana disebabkan bacaan dalam Al-Quran, hal ini menerangkan apabila seseorang itu membaca atau mendengar ayat-ayat Al-Quran yang termasuk dalam kumpulan ayat-ayat '''Sajadah''' yang sebanyak lima belas tempat semuanya, maka pada waktu itu dituntut pembaca dan pendengarnya supaya sujud sekali sahaja dan boleh juga dilakukan dalam solat yang dikenali dengan nama sujud sajadah.Cara menentukan/mengenalpasti bagaimana tempat dalam Al-Quran yang dibolehkan kita untuk bersujud tilawah adalah dengan melihat/merujuk penanda berbentuk sejadah dalam Al-Quran pada ayat dan surah-surah tertentu contohnya seperti di Surah As-Sajadah dan Diakhir Surah Al-Alaq.
 
Cara menentukan/mengenalpasti bagaimana tempat dalam Al-Quran yang dibolehkan kita untuk bersujud tilawah adalah dengan melihat/merujuk penanda berbentuk sejadah dalam Al-Quran pada ayat dan surah-surah tertentu contohnya seperti di Surah As-Sajadah dan Diakhir Surah Al-Alaq.
* [[Sujud Sahwi]]
''(untuk peneranagan cari tajuk khas "sujud sahwi" di kotak gelintar)''
 
* '''Sujud Tilawah'''
 
Ertinya sujud kerana disebabkan bacaan dalam Al-Quran,hal ini menerangkan apabila seseorang itu membaca atau mendengar ayat-ayat Al-Quran yang termasuk dalam kumpulan ayat-ayat '''Sajadah''' yang sebanyak lima belas tempat semuanya,maka pada waktu itu dituntut pembaca dan pendengarnya supaya sujud sekali sahaja dan boleh juga dilakukan dalam solat yang dikenali dengan nama sujud sajadah.Cara menentukan/mengenalpasti bagaimana tempat dalam Al-Quran yang dibolehkan kita untuk bersujud tilawah adalah dengan melihat/merujuk penanda berbentuk sejadah dalam Al-Quran pada ayat dan surah-surah tertentu contohnya seperti di Surah As-Sajadah dan Diakhir Surah Al-Alaq.
 
Sepotong Hadis Sahih yang bermaksud:
:"Daripada Ibnu Umar RadhiAllahu Anhu,katanya:Adalah Rasullullah SAW membaca ia(ayat sejadah) sedangkan kami berada disisinya,lalu Baginda sujud dan kami pun turut sujud bersamanya,maka bersesak-sesaklah kami sehingga tidak mendapat tempat bagi meletakkan dahi untuk sujud". (Hadis Riwayat Bukhari)
 
* '''===Sujud Syukur'''===
"Daripada Ibnu Umar RadhiAllahu Anhu,katanya:Adalah Rasullullah SAW membaca ia(ayat sejadah) sedangkan kami berada disisinya,lalu Baginda sujud dan kami pun turut sujud bersamanya,maka bersesak-sesaklah kami sehingga tidak mendapat tempat bagi meletakkan dahi untuk sujud".
BeertiSujud Syukur bererti sujud kerana mengucupkanmengucapkan Syukur pada Allah serta berterima kasih kepadaNya kerana kita diberikan kemenangan, kejayaan dan menerima sesuatu perkara yang mengembirakan seperti selamat dari bencana dan mara bahaya, maka ekoran itu patutlah bagi Muslim itusujuditu sujud sekali sahaja sebagai menadakan kesyukurannya itu kepada Allah Taala.
Hadis Riwayat Bukhari.
 
 
* '''Sujud Syukur'''
 
Beerti sujud kerana mengucupkan Syukur pada Allah serta berterima kasih kepadaNya kerana kita diberikan kemenangan,kejayaan dan menerima sesuatu perkara yang mengembirakan seperti selamat dari bencana dan mara bahaya,maka ekoran itu patutlah bagi Muslim itusujud sekali sahaja sebagai menadakan kesyukurannya itu kepada Allah Taala.
 
Hadis berkaitan sujud Syukur yang bermaksud:
:"Daripada Abi Bakrah Ra.Bahawasanya Nabi SAW adalah apabila mendatangi akandia oleh sesuatu yang menyukakannya lantas ia turun sujud (sujud syukur) kerana Allah".
 
===Sujud para malaikat===
"Daripada Abi Bakrah Ra.Bahawasanya Nabi SAW adalah apabila mendatangi akandia oleh sesuatu yang menyukakannya lantas ia turun sujud(sujud syukur)kerana Allah".
* '''Sujud para malaikat''' - Menghormati Adam bukan menyembah -- Iblis tidak mematuhi arahan Tuhan kerana merasa dirinya besar dan mempunyai kelebihan berbanding manusia.
 
* '''Sujud para malaikat''' - Menghormati Adam bukan menyembah -- Iblis tidak mematuhi arahan Tuhan kerana merasa dirinya besar dan mempunyai kelebihan berbanding manusia.
 
AL-IMAM Al-Maghari berkata di dalam tafsirnya, selepas Allah s.w.t. mengkhabarkan kepada malaikat berhubung kedudukan Adam yang dijadikan sebagai khalifah di muka bumi, lantas Allah memerintahkan mereka sujud sebagai tanda hormat, bukan ibadat sebagai mengiktiraf kemuliaan Adam dan sebagai pernyataan bersalah terhadap apa yang mereka katakan sebelumnya.